bokhandlarn

Handbok för oroliga människor

2 kommentarer

frifrånoro

Må bra-utmaningen  kommer inte bota mig mot min ångest, nedstämdhet, chokladberoende och illamående, men kanske om jag har tur ge mig lite verktyg på vägen. 

Handling (från Goodreads):

Oro eller ångest känner alla människor ibland, men för den som lider av det ofta kan det begränsa livet på ett sätt som inte är önskvärt.

Här beskrivs olika ångesttillstånd, till exempel fobier och paniksyndrom, och vad man själv kan göra för att må bättre. Boken utgår från den framgångsrika och alltmer efterfrågade behandlingsmetoden kognitiv beteendeterapi, KBT.

Fri från oro, ångest och fobier fungerar också bra som handledning för anhöriga och närstående eller för den allmänt intresserade som vill ta reda på vad KBT är och hur behandlingen går till i praktiken.

Kommentar:

Lite lagom ironiskt att det som framkallar väldigt mycket ångest hos mig är en bok om hur man botar ångest. Men tillslut så… tillslut så.

Boken i sig var väldigt tydlig och bra. Dessutom kommer jag ihåg att jag skulle skriva ett arbete om ångest och KBT i trean på gymnasiet ages ago och då gjorde mejlintervju med Maria Farm som var väldigt hjälpsam.

Hur som helst. Jag köpte boken ”på order av” den hemskaste doktorn jag någonsin haft (om du någon gång vill ha en timmes hånande så kan jag rekommendera hen) precis när jag hade börjat må illa så gott som tjugofyra timmar om dygnet (som varade i ett helt år och fortfarande dyker upp då och då). Det har liksom tagit lite emot att läsa boken pärm till pärm. Men fem år senare lyckades jag!! Guldstjärna till mig!

Boken är helt enkelt förknippad med den perioden och den har remain:at min mest dammiga hyllvärmare. MEN NU ÄR DEN UTLÄST!! Och jag rekommenderar den helt klart om du känner att du har någon liten spärr som hindrar dig från att leva ut ditt liv till fullo. Eller känner någon som har sådana tendenser. Åh vad jag tänkte att jag ville visa ett specifikt avsnitt till typ alla jag känner och säga ”PRECIS SÅ HAR JAG DET!” så de förstår. Inte för att de är tröga, utan för att det var uttryckt på ett väldigt träffsäkert sätt.

Fri från oro, ångest och fobier av Maria Farm Larsson och Håkan Wisung | Antal sidor: 283 |  Utgivningsår: 2005 | Förlag: Månpocket | Från: Pocketshop februari/mars 2008

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “Handbok för oroliga människor

  1. Jag vill läsa meningen nästa gång vi ses!!!

  2. Pingback: Utmaningar 2014 | bokhandlarn

Kommentera

