bokhandlarn

Follow the yellow brick road (eller i brist på annat nördar jag mig lite)

2 kommentarer

Jag är just nu hemma i sagans värld då jag för första gången öppnat upp The Wonderful Wizard of Oz och faktiskt läser raderna istället för att titta in amazement. Jag älskar filmen med Judy Garland som jag sett ett miljontal gånger samt ordnat filmkvällar för de som råkar få ur sig att filmer för dem är osedd.

Musikalen har jag sett några gånger. En gång med Pernilla Wahlgren kommer jag ihåg. Då var jag typ 11-12 år. Wicked-musikalen har jag sett två gånger samt lyssnar på soundtracket sisådär fem gånger om dagen och har boken med alla noter och texter hemma.

Oz har jag inte sett. Vågar jag? Jag ska. Men jag vet inte om jag vill. Men jag ska. Jag blev bara lite off när jag såg all denna build-up till gubben Oz. OZ!! THE bluff! Han är ingen hjälte! Och sen The Wicked Witch porträtterad som värsta ondingen. Hallå, har the film makers inte sett Wicked – NI gjorde henne OND och hon var aldrig riktigt ond! Vad kallas det när folk har fördomar och hat mot de som föds med grön hudfärg? Well, that’s who you all are (vill specificera att jag inte menar läsarna av denna text utan invånarna till landet Oz)

Men samtidigt kan jag ha missförstått allt och så får man se varför Oz kommer dit och lurar hela populationen. Det kan jag gå med på.

Egentligen skulle jag bara säga att jag äntligen börjat läsa boken. And so far I like it. Men den slår inte filmen. Filmen tar in dialogerna, färgerna, karaktärerna och well, Oz, medan boken mer rusar fram i handlingen. Är liksom på sida 20 och har redan passerat filmens första halvtimme. Men så är det också en bok för barn. 

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “Follow the yellow brick road (eller i brist på annat nördar jag mig lite)

  1. Vågar jag säga att jag inte sett filmen med Judy Garland? ;) Jag har inte läst boken heller ännu, står på min läslista bland många andra klassiker men vi såg Oz för ett tag sedan och var inte särskilt imponerade.

  2. Har boken hemma men ej läst ännu!

Kommentera

