bokhandlarn

Jorden runt-utmaning: England

1 kommentar

england

Handling (från Goodreads): 

Libby has a nice life with a gorgeous husband and a big home by the sea. But over time she is becoming more unsure if Jack has ever loved her ? and if he is over the death of Eve, his first wife.

When fate intervenes in their relationship, Libby decides to find out all she can about the man she hastily married and the seemingly perfect Eve.

Eventually Libby stumbles across some startling truths about Eve, and is soon unearthing more and more devastating family secrets. Frightened by what she finds and the damage it could cause, Libby starts to worry that she too will end up like the first woman Jack loved…Tense and moving, The Woman He Loved Before explores if the love you want is always the love you need ? or deserve.

Läs även: Goodnight, Beautiful | Marshmallows for breakfast | Även läst: The Cupid Effect, My best friend’s girl och The Chocolate Run

Kommentar: 

När jag år 2009 var i London med min pappa och min syster skulle vi gå och se Wicked-musikalen (för första gången), något som jag btw inte ångrar alls. Vi hade hur som helst lite tid att spilla så vi gick in i en bok/CD affär. Och det var där det hände. Jag upptäckte Dorothy Koomson. Hem med mig kom The Cupid Effect och My Best Friends Girl. Den första blew me away.

Nu tror jag nästan det är en liten fight om första platsen här. Utmanaren heter ”The Woman He loved Before”. Alltså, åh! Hon har gjort det igen! Jag älskar Dorothy Koomsons sätt att berätta en historia, hennes humor, hennes språk, hennes karaktärer…

Det som gjorde läsupplevelsen så kul var att jag verkligen inte hade någon som helst aning om vart historien var påväg. Inte blev jag besviken heller. Med denna bok fick jag känslan av att Dorothy hade gått Chic-lit och skulle skriva något som var lite mindre henne dvs lite mer relation i fokus och mindre de traumatiska händelserna, men jag hade som tur var fel.

Det absolut mest frustrerande med boken var att läsa om ex-frun Eve och hennes historia. Jag älskade henne som karaktär så himla mycket och sympatin jag hade för henne fick nästan inte plats. Hur irriterande är det inte då att hur mycket man än önskar att det ska gå bra för henne och samtidigt vet att hon är död (ingen spoiler för det är liksom själva handlingen).

Libby var också en väldigt bra karaktär och hon var en så klassisk ”Koomson-modell”. Hello alla andra huvudpersoner från de andra böckerna. Men det gör inget för historierna är inte detsamma och de är alla lika underbara. Jack, hennes man, var nog dessutom den mest ihågkomliga av alla de tidigare böckernas ”love interests”. Jag kände verkligen beundran för honom efter allt han gått igenom och hur han försökte ta itu med det.

Slutet var lite svagt. Det av värde där i slutet när bitarna föll på plats var helt okej men hur det blev sedan hände lite ”off page”. Vill inte avslöja för mycket. Hur som helst så är det en rätt tiny detail för en annars AWESOME bok!

The Woman he loved before av Dorothy Koomson| Antal sidor: 463 |  Utgivningsår: 2011 | Förlag: Sphere | Från: Bokaffär i Jakobsberg, 2011

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

One thought on “Jorden runt-utmaning: England

  1. Pingback: Utmaningar 2014 | bokhandlarn

Kommentera

