bokhandlarn

Mrs Dalloway

Lämna en kommentar

dalloway

Handling (från Bokus):

Tidigt en sommarmorgon i början av tjugotalet går Clarissa Dalloway ut för att köpa blommor. Hon är en förtjusande kvinna, fångad i ett nät av plikter. På kvällen ska hon hålla en fest för att stödja sin förträfflige man i hans politiska karriär. Allt ska bli perfekt. Huset ska fyllas med framstående gäster. Och Peter, hennes ungdomskärlek dyker efter många år oväntat upp. Mrs Dalloway utspelar sig under ett enda dygn i London, en stad starkt påverkad av första världskriget.

Kommentar:

Åh vad jag ville läsa ut den här boken. Bara bli av med den. Från början till slut var det en snoooore-fest för mig tyvärr. Men jag avråder däremot inte folk från att läsa boken om nyfikenheten finns, den var bara inte min typ av bok.

Språket var det inte något vidare fel på. Inte egentligen handlingen heller. Men liksom, societetssidan av London är så inte i mitt intresse. Jag somnar av att höra på dessa småproblem. Med detta menar jag inte att rika människor inte kan ha några problem… bara det att nej, inte mycket pågång här. Jag antar att man ska slukas upp av miljön och karaktärerna rather than handlingen.

Karaktärerna var rätt intressanta… när jag kom fram till vem som var vem och hur vad och varför. Men jag gillade hur Virginia Woolf liksom fick ihop handlingen till endast en dag av att ge lite inblick i flera av karaktärernas liv som lyckas korsa varandra.

Så hemsk var inte boken, men as far as classics go, this is not my cup of tea.

Mrs Dalloway av Virginia Woold | Antal sidor: 209 |  Utgivningsår:1925 (min utgåva 2003) | Förlag: Albert Bonniers förlag | Från: Mamma rensade bokhyllan 2011 och då snodde jag denna (helt lagligt med kvitto och allt)

 

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

