bokhandlarn

Finland besöker Sergels bokhandel

Lämna en kommentar

Det är roligt att läsa om alla Läs-A-Lots och Readathons och andra läsutmaningar som pågår i solskenet och regnskenet och åskskenet just nu. Tyvärr deltar jag inte själv då jag försöker lugna ner mig lite och inte hann planera något. Plus jobbet. Åh jobbet…

Det är inget speciellt fel på det, jag menar jag jobbar i bokhandel. Ibland får man ju kunder som man vill shove:a böckerna i rumpan på, men så är det ju med allt och alla.

Sen upptäcker man också en del tråkiga saker som de med dålig humor (dvs jag) tycker är hi-lar-ious. Ska plocka lite i hyllorna medan det är relativt kundtomt och upptäckte att två böcker stod lite fel i hyllan. Hyllan var för böcker markerade som filosofi, religion, spiritualitet och en massa sånt. Någon kund hade gått och ställt deckarna ”Sanning” och ”Död i gryningen” mitt bland dem. Så roligt är det ju inte egentligen men jag tyckte ju då att det var det. Och nu delar jag med mig till er. Because… I do that.

Men till titeln. Det som är roligt att jobba så centralt mitt i Stockholm är ju alla turister som tittar in. Jag älskar att prata engelska och saknar mitt collegeår i New York som bara bomben. Så får trösta mig med att snacka med turister. Men i år har det vart otroligt många från Finland. Don’t get me wrong, I’m a big big big fan of Finland! Så kul! Nästan som om det vart något nationellt möte om att ses och handla böcker på Akademibokhandeln i Sergels Torg. Tänk om fler länder kunde göra en sån deal. Här är några önskemål: Gärna alla mina vänner from the state of New York; Tanzania; Laos; Bangladesh; Rumänien; French Guiana (mainly för att detta land alltid har ”no data” när det gäller tematiska kartor. Go ahead, kolla! I dare you it’s true!!!). Men andra länder är minst lika välkomna.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

