bokhandlarn

When God was a rabbit

Lämna en kommentar

8874743

Handling (från Goodreads): 

This is a book about a brother and a sister. It’s a book about secrets and starting over, friendship and family, triumph and tragedy, and everything in between. More than anything, it’s a book about love in all its forms.

In a remarkably honest and confident voice, Sarah Winman has written the story of a memorable young heroine, Elly, and her loss of innocence- a magical portrait of growing up and the pull and power of family ties. 

Kommentar: 

Mer tänker jag inte skriva om handlingen för på min utgåva stod endast första stycket. Jag gick alltså in i läsningen med knappt någon handling. OCH DET FUNKADE HELT PERFEKT.

Boken var underbart skriven och påminde mig så sjukt mycket om To Kill A Mockingbird/Dödssynden av Harper Lee i form av en slags barndomsskildring där världen är sedd från ett barns oskyldiga ögon.

”What we need is another war,” said Mr Abraham Golan, my new next-door neighbour. ”Men need wars.”
”Men need brains,” said his sister, Esther, winking at me as she hoovered around his feet and sucked up a loose shoelace, which broke the fan belt and made the room smell of burnt rubber. I liked the smell of burnt rubber. And I liked Mr Golan. (sid 11)

Som jag skrev tidigare visste jag mycket lite om denna bok mer än att det skulle vara en slags barndomsskildring. Och jag är glad att jag inget annat visste för historien tog en massa vändningar jag inte räknat med och gjorde det mycket spännande samtidigt som jag inte hade något emot när historien bara tog det lugnt. Att läsa om Ellys tankar och funderingar gjorde mig glad. Många, speciellt i skolan, proxade på henne en massor om religiös moral som genom ett barn hör hur löjligt det låter. Nej men är du under 10 och döper en kanin (en KANIN! That’s suuuuch an unhuman creature, oh my!) till Gud, inte fan hamnar man i helvete då. Vad sjutton tänker vissa människor?!

Sammanfattningsvis var det en otroligt vacker historia som tar sig en och en annan oförberedd sväng men som ändå håller kvar sitt originalbudskap om familj och att vara sann mot sig själv (det där lät cheezy men nu får det stå så)

When God was a rabbit av Sarah Winman | Antal sidor: 324 |  Utgivningsår: 2011 | Förlag: Headline review | Från: jobbet 2011-09-09

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

