bokhandlarn

Forgive my Finns and other fish puns

Lämna en kommentar

6710476

Handling (från Goodreads): 

Lily’s mermaid identity is a secret that can’t get out, since she’s not just any mermaid – she’s a Thalassinian princess. When Lily found out three years ago that her mother was actually a human, she finally realized why she didn’t feel quite at home in Thalassinia, and she’s been living on land and going to Seaview high school ever since, hoping to find where she truly belongs. Sure, land has its problems – like her obnoxious, biker boy neighbor Quince Fletcher – but it has that one major perk – Brody. The problem is, mermaids aren’t really the casual dating type – when they “bond,” it’s for life.

When Lily’s attempt to win Brody’s love leads to a tsunami-sized case of mistaken identity, she is in for a tidal wave of relationship drama, and she finds out, quick as a tailfin flick, that happily-ever-after never sails quite as smoothly as you planned.

Kommentar:

Hello Guilty pleasure.

När jag var 15 år och åkte på min första språkresa till England upptäckte jag Ingo av Helen Dunmore. Hela trilogin är nu utläst och den satte igång någon liten mermaidfashination hos mig. Så mycket man kan göra med den myten!

Nu när jag då vann denna av Elen på bokpotaten så blev jag igen lite sådär smått galen. FAST, och detta är viktigt, jag var ganska hundra på att denna bok inte skulle bli lika magisk och fin som Ingo, utan mer, well… american high school drama sort of… Rätt hade jag ju. Och ändå slukade jag boken. Mermaaaids!!

Först tyckte jag den påminde lite om en serie som jag såg för ett tag sedan ibland när jag slog på tvn. Har för mig att den hette H2O – Just Add Water eller något sådant. Ni vet det klassiska om att försöka överleva high school i ett varmt beach ställe och samtidigt försöka dölja att man egentligen är en sjöjungfru, ja det vanliga problemet som vi alla kan relatera till.

Jag listade ju ut vad som skulle hända redan på första sidan. Det hände. Men jag fick mig en trevlig lässtund. Jag har faktiskt inte så mycket negativt att säga om boken trots att det är raka motsatsen till vad jag helst läser. Dock borde tjejen på framsidan ha ögonen öppna, med blåa läppar och grönt hår tror jag ju för sjutton att hon har drunknat i vattnet. Och alla dessa fish puns. ÅÅH the fish puns. Just… stop it. Okay? Jag är människa men för det så pratar jag inte om allt människoaktigt i puns. Okej min kille gör det. Boken vann denna gång, men jag kommer tillbaka…

Tänkte spara den till när Filippa och Oliver börjar läsa böcker på engelska (de kan inte läsa än. period. Men det kommer snart). Men medan vi väntar: Tack än en gång för vinsten Elen!!

Forgive my Finns av Tera Lynn Childs | Antal sidor: 293 |  Utgivningsår: 2010 | Förlag: Katherine Tegen Books| Från: Vinst från Elen på bokpotaten mars 2013

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

