bokhandlarn

Simple living, eller när man snart skänkt alla sina ägodelar för en konstig kick.

1 kommentar

simpleliving

Handling (från Goodreads):

Du är trött på stressen, förvirringen och den stora oordning som råder på alltför många plan. Du tycker att det måste finnas något mer i livet än att alltid ligga efter och alltid ha dåligt samvete. Mitt i din hektiska tillvaro känner du en tomhet. Mitt i tanken att det hela ser bra ut känner du dig sorgsen. Du vill leva ett annat liv. Ett liv som känns mer som du – ett liv med tid, frihet och närvaro. Och mening, framför allt. 

Jag har skrivit den här boken, därför att jag själv känner så. Jag är – liksom så många andra nu för tiden – i färd med att göra en inre och yttre förenklingsresa. Här är en inbjudan att följa med och bli en del av det som somliga kallar – den tysta revolutionen?

Min recension av Pippi Power

Kommentar: 

Jag får kickar av att skänka saker till Second Hand. Eller återvinna. Eller bara få bort saker från mitt hem. Jag kan inte samla på något. Ändå äger jag för mycket. Det har hänt att olika councilors jag haft (oftast de jag hade när jag pluggade i USA) frågat med allvarlig ton om jag även skänker bort saker av stort värde (ekonomiskt och emotionellt och funktionellt) säg, min mobil eller dator. Det gör jag inte. Jag har bara vart galen i att rensa och sortera i vad som känns som all evighet.

Så det var lite bakgrund om mig. I alla fall så kändes det naturlig för mig att köpa hem denna bok då jag 1) älskade hennes bok Pippi Power och den faktiskt (tro det eller ej) hjälpte mig att ta körkort, och 2) boken handlar om att leva med less. Less stress. Less materiella skitsaker. Less negativ energi, vad du nu är ute efter.

Tyvärr så är ju Gitte expert på att snyggt ta upp eventuella motargument och sen argumentera över dessa. Jag säger tyvärr för att jag ser framför mig hur någon jävel faktiskt säger detta och jag måste slå pannan mot huvudet och tänka ”men ååååh vilken idiot!”. Hon har ju massa poäng och enligt mig kan en apa fatta att hon inte menar att du ska avstå från saker som ger dig glädje fast de kostar pengar, utan att alltid reflektera om det som du nu ska spendera pengar på faktiskt är äkta glädje eller impuls och något kompulsivt. Folk ska ta allt så grymt svart och vitt. Jag är mästare på att se allt i svart och vitt, men jag fattar i alla fall vad folk menar när de försöker inspirera en till något. Grymt, sa grisen.

Boken är uppdelad i fem kapitel, varje kapitel uppdelat i ett avsnitt inspiration och ett avsnitt kom igång. Många exempel, många personliga berättelser kombinerat med citat från forskare, journalister och andra författare. Jag tyckte det var mysigt att sitta och läsa boken och blev inspirerad av att än en gång göra en inre och yttre rensning.

Simple living – nya vägen till ett meningsfullt liv av Gitte Jørgensen| Dansk orig. titel: Simple living – sådan gør du | Antal sidor: 273 |  Utgivningsår: 2007 | Förlag: Prisma| Från: Före detta Bengans i Jakobsberg, tror 2011

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

One thought on “Simple living, eller när man snart skänkt alla sina ägodelar för en konstig kick.

  1. Pingback: Utmaningar 2014 | bokhandlarn

Kommentera

