bokhandlarn

Kyckling med Plommon, eller introduktion till ”the Big Lipped Alligator Moment”

Lämna en kommentar

9789170373701_large_kyckling-med-plommon

Handling (från Bokus):

Efter succéerna med Persepolis och Broderier berättar Marjane Satrapi den tragiska historien om sin mammas farbror Nasser Ali Khan, en gudabenådad musiker i 50-talets Teheran. Efter att hans hustru slagit sönder hans älskade tar (en iransk luta) bestämmer han sig för att dö. Med sina enkla men uttrycksfulla bilder och sitt effektiva serieberättande skildrar Marjane Satrapi hans sista åtta dagar i livet, hur han ser tillbaka på sin ungdom och hur livet kom att bli för hans barn. På den åttonde dagen kommer dödsängeln, och läsaren får till sist veta den verkliga anledningen bakom Nasser Ali Khans beslut att dö.

Kyckling med plommon är både en skildring av iransk historia och folktro, och ett starkt och kärleksfullt porträtt av släktingen man aldrig fick lära känna.

Kommentar: 

Det är väldigt svårt att veta vad jag tycker om detta seriealbum. Well, as a seriealbum var jag inte imponerad alls. Inte det minsta. Historien on the other hand var faktiskt helt okej. Så vad jag kommit fram till är att jag nog faktiskt tyckt ganska bra om historien som roman, eller till och med en novell. Men inte som serie.

Hela alltet var lite ”all over the place” och jag fann ingen riktig struktur. Historien fick mig att ständigt bläddra vidare och sluka sida efter sida, men ibland så kände jag mig helt förvirrad. Det finns ett uttryck som en internet reviewer kom på. Det kallas för ”Big lipped alligator moment” och refererar till alligatorn med stor mun från filmen ”All dogs go to heaven”. Han dyker upp. Sjunger. Är skum. När scenen är över pratar INGEN om det igen. Hur som helst, det var många Big lipped alligator moments i denna serie.

Det var dock en del som var så fin att den riktigt tog andan ur mig! Vet inte om jag vill beskriva den då spoila för någon som själv ska läsa albumet, eller helt enkelt ta bort lite av magin.  Jag skriver scenen inom parentes [Nasser Ali Khans mamma kunde inte gå bort i sin sjukdom för att Nasser ständigt bad till sin gud att hålla henne kvar vid livet. Hon sa ifrån att han var självisk och han slutade. Nu när Nasser själv väntar in döden kommer han fram till att någon ”jävel” ber för honom så att han själv inte kan somna in. Han kommer genast fram till att det är hans favoritdotter. Han har några barn varav vi får veta rätt mycket om henne som favoriten, och hans son som är en stor besvikelse och helt hopplöst. När man sedan vänder blad och ser att någon sitter och ber är det inte dottern utan sonen.] Det hela är så fint upplagt att jag jag skulle kunna säga åt alla att LÄSA serien bara för just den scenen!

Så sammanfattningsvis är jag glad att jag läste albumet. Men jag önskar att det hade vart en roman/novel.

Kyckling med Plommon av Marijane Satrapi| Original titel: Poulet aux prunes |Antal sidor: 85 | Utgivningsår: 2008| Förlag: Galago| Från: Vinst från Elen på bokpotaten, mars 2013

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

