bokhandlarn

Champagneführern

1 kommentar

champagnefuhrern

Handling (från Goodreads): 

Champagneführern är en berättelse om svek, död och kärlek med förgreningar till andra världskriget

Harald Poppe börjar ångra att han lät sig luras med på vinresan till Épernay i Frankrike. Han tycker visserligen om vin och champagne, men större delen av tiden har han ingen aning om vad guiden pratar om. När gruppen så besöker det anrika champagnehuset Cloët-Décleaux och Harald hittar den legendariske källarmästaren Anselme Guidot döende, dras han plötsligt in i en historia som kommer att förändra hans liv.
Innan Anselme Guidot ger upp andan nere i champagnehusets källare hinner han säga några kryptiska ord till Harald, ord som leder honom till källarmästarens vackra barnbarn Isabelle. Tillsammans gör de en överraskande upptäckt som övertygar Isabelle om att hennes morfars död inte var naturlig. Hon och Harald tvingas gräva allt djupare i Champagneregionens blodiga historia, med ockupationen under andra världskriget som fond, för att hitta Anselme Guidots mördare.

Kommentar:

Min första deckare!

Jag tyckte den var väldigt bra faktiskt. Den tog svängar, miljöerna var fint uppmålade och karaktärerna utvecklades bra. Jag hade väl mina misstankar om vem som skulle kunnat vara skyldig till brotten men fortsatte ständigt att överraskas över hur fel jag hade.

Jag har börjat rekommendera denna bok på bokhandeln då kunder frågar om bra deckare. Har bara läst denna. Men den passar definitivt in på definitionen ”bra deckare”. Plus att det är lite roligare när kunder köper något annat än topplistan.

Jag hörde Kåre Halldén prata på en bokkväll på Nalen i Stockholm och han nämnde då att han uppfunnit världens minste genre ”Wine Crime” vilket var intressant att höra. Själv vet jag inte mycket om vin, eller om alkohol i allmänhet (förutom att jag inte hittat NÅGOT som är drickbart…) men när man kopplar det till crime på ett så bra och intressant sätt som i denna bok så var det kul att lära sig mer.

Boken rekommenderas definitivt!

Champagneführern av Kåre Halldén| Antal sidor: 416 | Utgivningsår: 2011| Förlag: Ponto Pocket| Från: Giveaway från förlaget på bokkväll i November 2012

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

One thought on “Champagneführern

  1. Hm, inte hört talas om faktiskt :/

    SV: Ja, håller helt med om Rowlings omslag! OK, ska bli ;)

Kommentera

