bokhandlarn

Freedom

Lämna en kommentar

7905092

Handling (från Goodreads):

Patty and Walter Berglund were the new pioneers of old St. Paul—the gentrifiers, the hands-on parents, the avant-garde of the Whole Foods generation. Patty was the ideal sort of neighbor, who could tell you where to recycle your batteries and how to get the local cops to actually do their job. She was an enviably perfect mother and the wife of Walter’s dreams. Together with Walter—environmental lawyer, commuter cyclist, total family man—she was doing her small part to build a better world.

But now, in the new millennium, the Berglunds have become a mystery. Why has their teenage son moved in with the aggressively Republican family next door? Why has Walter taken a job working with Big Coal? What exactly is Richard Katz—outré rocker and Walter’s college best friend and rival—still doing in the picture? Most of all, what has happened to Patty? Why has the bright star of Barrier Street become “a very different kind of neighbor,” an implacable Fury coming unhinged before the street’s attentive eyes?

Kommentar: 

Medan jag läste boken, och precis efter, hade jag ingen aning om vad jag skulle tycka. Jag var till och med redo att lägga den i min hög över böcker som kan gå till Läkarmissionen då jag känner att jag inte behöver ha den i min bokhylla. Jag är dock glad att denna recension tog en stund så jag har hunnit tänka igenom alla denna förvirring.

För det första så lånade jag hem den som ljudbok. Det hördes på en gång att uppläsaren var skådespelare (David LeDoux), vilket liv han gav precis allting! Så kan börja med att säga att om du inte orkar läsa denna tegelsten, låna den som ljudbok på engelska.

Hade boken en handling? Jag är inte så säker, men på något sätt tog den sig framåt och fångade för det mesta mitt intresse. De första hundra sidorna när Patty skrev sin självbiografi (på ”order” av psykologen) var jag helt inne i historien. Det är efter den delen som jag inte är helt säker på vart historien tog vägen (menar det inte på ett dåligt sätt). Lite förvirrad bara över vilket år vi pratar om. Det stod 2004 men de pratade om 9/11 som om det hänt förra veckan… Lite tidshopp sådär. Det KAN vara så att jag kanske INTE var så värst observant precis just där och de faktiskt förklarade hur det låg till. KAN vara så.

Jag är i alla fall glad att jag läste boken, språket var helt… wow. Intressanta synsätt och idéer togs upp, karaktärerna var färggranna, men jag vettesjutton om jag någon gång skulle orka med en omläsning.

Freedom av Jonathan Franzen| Antal sidor: 651 | Utgivningsår: 2010| Förlag: Brombergs| Från: Augusti 2012

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

