bokhandlarn

Jorden runt-läsning: Indien

2 kommentarer

indienNu har jag lite slött tagit mig till nästa land i Jorden runt-läsningen. Men, vilken läsupplevelse det var sen! Har nu litterärt vart i Indien och besökt 15-åriga Batuk i henne liv som prostituerad.

Handling (från Bokus):

Batuk är en flicka som sålts av sin far till en bordell i Mumbai. Där lever hon tillsammans med andra barn vars vardag är att betjäna bordellens kunder. Mellan barnen uppstår en hjärtskärande vänskap som hjälper dem genom deras vidriga tillvaro. 

Den blå dagboken är en berörande och omskakande skildring av en ung flickas liv på en brutal bordell belägen på en av Mumbais myllrande gator – kallad ”burarnas gata”. Berättare är flickan Batuk, som vi får följa från det att hon är tio år fram till dess att hon är femton. Hon har sålts till bordellen av sin far. Genom att hon är skrivkunnig och har lyckats komma över en penna kan hon berätta sin historia i dagboksform. Hennes berättelse är starkt gripande. 

Kommentar: 

Jösses vilken underbar bok! Stark, gripande med glimtar av både humor och allvar. Love it! Det blev sträckläsning från sida ett!

”Jag är ofta förbryllad. Jag undrar förbryllat varför dag alltid följer på natt när allt annat är så föränderligt. Jag undrar hur det kommer sig att skönheten finns i det föränderliga snarare än det beständiga. Jag antar att det måste finnas krafter som ligger utanför min förmåga att förstå dem. Men det handlar vare sig om vanföreställningar eller om galenskap. Jag är inte sinnesrubbad, men oräkneliga dagar önskar jag att jag vore det.” Sid 20-21

Batuks språk var helt otroligt och som läsare var det lätt att känna både glädje och sorg för henne, samt hennes frustration. Ja, den griper tag och får en att inse att det är allvarliga saker som sker i världen. Ja, risken finns att du mår dåligt av det. Men klarar du av det, då rekommenderar jag boken starkt.

Den blå dagboken av James A. Levine|Origional title: The blue notebook |Antal sidor: 234 |  Utgivningsår: 2010 | Förlag: Norstedts | Från: jobbet på utförsäljningsbordet augusti 2012

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “Jorden runt-läsning: Indien

  1. Pingback: Ta jobbet med sig hem (bokhandelversionen) | bokhandlarn

  2. Pingback: Utmaningar 2014 | bokhandlarn

Kommentera

