bokhandlarn

Eldens vrede

Lämna en kommentar

eldens-vrede

Handling (från Goodreads):

Något är fel, riktigt fel. Armando kommer plötsligt kommer hem allt senare om kvällarna, och trots att inkomsterna från bilverkstaden är små har han nya kläder. Sofia och de tre barnen får däremot ingenting.

När Sofias värsta misstankar bekräftas är sveket ett faktum. I stället för att svälja vreden väljer Sofia att gå sin egen väg. Men priset blir högt – för dem alla….

Henning Mankells efterlängtade tredje bok om Sofia är äntligen här! Ett levande porträtt av en ung kvinnas kamp mot fattigdom och orättvisa, av hennes känslor och tvivel i ett av världens mest fattiga och krigshärjade länder, Moçambique.

Recension av: Eldens hemlighet | Eldens gåta

Kommentar: 

Den avslutande delen om Sofia var minst lika bra som de andra två… och med minst lika många plot holes.

Det var en kort och lättläst serie, men den berörde. Kändes lite som om jag besökte min barndom (fast då hade jag bara läst första boken). Saken är den att det var ganska tydligt att det inte fanns något slut. Sofia trampar på en mina, måste anpassa sig. Boom slut. Okej.

Några år senare, Sofias syster får aids. Boom slut. okej

Några år senare, Sofias man beter sig konstigt och farligt. Boom slut? Obviously not. Det må vara en trilogi men detta handlar om en verklig person. Om nu tre böcker släppts om Sofia som alla har väldigt tragiska handlingar, vad får mig då att tro att hennes liv helt plötsligt ska bli fint och lyckligt? När jag avslutade boken var min första tanke ”what’s next?”

Nu lät jag lite negativ. Jag tyckte verkligen om serien. Men det kändes inte riktigt som de hängde ihop som jag velat. Hence the plot holes. Aaah the plot holes. I denna bok störde jag mig på två stycken:

1) Sofias mamma Lydia har fött elva barn. Tre lever idag. Fyra har dött. Är min matte dålig eller har något blivit knasigt här?

2) Sofia har bott i sin by i hela sitt liv och aldrig lämnat den… Okej, i första boken flyr de sin by p g a banditer och de bosätter sig på ett nytt ställe. Jo men that makes sense… I guess.

I alla fall, trots de små sakerna så är serien helt klart läsvärd!

Eldens vrede av Henning Mankell| Antal sidor: 170 | Utgivningsår: 2007| Förlag: Rabén & Sjögren| Från: Tumba bokhandel några år tillbaka

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

