bokhandlarn

Miss Peregrine’s home for peculiar children

1 kommentar

Miss Peregrine's Home for Peculiar Children

Glöm nu inte bort min tävling! :)

Handling (från Goodreads): 

A mysterious island. An abandoned orphanage. And a strange collection of very curious photographs. It all waits to be discovered in Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children, an unforgettable novel that mixes fiction and photography in a thrilling reading experience. 

As our story opens, a horrific family tragedy sets sixteen-year-old Jacob journeying to a remote island off the coast of Wales, where he discovers the crumbling ruins of Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children. As Jacob explores its abandoned bedrooms and hallways, it becomes clear that the children who once lived here – one of whom was his own grandfather – were more than just peculiar. They may have been dangerous. They may have been quarantined on a desolate island for good reason.

And somehow – impossible though it seems – they may still be alive

Kommentar:

Alltså… Åh vad svårt att bedöma denna bok! Den var både väldigt väldigt väldigt bra och rätt så mycket av en besvikelse.

Bilderna var to die for och de byggde verkligen upp en härlig och mörk atmosfär kring boken och historien. Men ibland… Jag vet inte, ibland kändes det som om bilderna kom först och historien liksom fick force:as kring dem istället för att vara ett komplement och hjälpmedel till en historia. Detta upplevde jag dock inte hela tiden. När historien fungerade, fungerade den verkligen!

Jag hade förväntat mig att boken skulle vara mer creepy… Istället var den mer magisk. I vanlig fall gillar jag magisk realism men i detta fall hade jag ju förväntat mig något annat. Måste dock påpeka att det var någon sen kväll då jag skulle läsa boken och jag kände att jag blev riktigt rädd. Creeepy.

Jag rekommenderar boken till alla som är nyfikna, definitivt värd att prova på! Om inte annat så för den underbara atmosfär som boken skapar. Dessutom slutade boken inte. Hade inte hört om någon tvåa så jag tänkte att ”okej, men då får jag väl föreställa mig lite om vad som händer… helt okej” men nu såg jag att det kommer en tvåa. Läsa den kommer jag göra, men jag känner liksom som om detta hade vart en bättre ensamstående bok än en serie. Jag fick liksom det jag behövde av en väldigt bra bok. Så tvåan better be good annars blir jag arg.

Miss Peregrine’s home for peculiar children av Ransom Riggs|Antal sidor: 352|  Utgivningsår: 2011 | Förlag: Quirk| Från: Julklapp 2012 från kusin Elvira!

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

One thought on “Miss Peregrine’s home for peculiar children

  1. Jag var inte helt överrens med denna boken men funderar på att läsa om den och sen läsa fortsättningen!

Kommentera

