bokhandlarn

The grimm legacy

6 kommentarer

14322410

Handling (från Goodreads):

Elizabeth has just started working as a page at the New York Circulating Material Repository – a lending library of objects, contemporary and historical, common and obscure. And secret, too – for in the repository’s basement lies the Grimm Collection, a room of magical items straight from the Grimm Brother’s fairy tales. But the magic mirrors and seven-league boots and other items are starting to disappear. And before she knows it, she and her fellow pages – handsome Marc, perfect Anjali, and brooding Aaron – are suddenly caught up in an exciting, and dangerous, magical adventure.

Kommentar:

Precis som huvudpersonen Elizabeth har alltid sagor intresserat mig. Jag älskar dessutom hur hon tänker kring dem, till exempel så berättade hon för sin lärare att hon ansåg sagor vara så nära verklighet, när själva poängen med dem är att de ska vara… orealistiska.

Boken hade delar med väldigt mycket fart och spänning, men ibland blev den lite seg och det var svårt att sitta ner och läsa. Som till exempel när huvudpersonerna agerar precis tvärt om mot hur de borde göra och det är galet frustrerande, samtidigt som man inser att historien liksom inte blivit en historia om det inte vore så. Men jag börjar bli lite trött på att saker måste ske på något sätt av enda anledningen ”because the plot says so”.

Annars så supergillade jag denna bok! Karaktärerna var roliga och färggranna, och trovärdiga på sitt sätt. Jag rekommenderar verkligen boken om ni gillar moderna fairy tales och magic.

The Grimm Legacy (#1) av Polly Shulman|Antal sidor: 325|  Utgivningsår: 2012 | Förlag: Puffin| Från: Vinst från Bokpotatens tävling, våren 2013

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

6 thoughts on “The grimm legacy

  1. Låter som att jag skulle gilla den här! :)

  2. Minns att jag verkligen gillade hela idén i den här boken, med att man kunde låna magiska grejer precis som man lånar böcker på ett bibliotek. Men som du säger så blev den sedan bitvis seg. Vi verkar vara tämligen överens ;) Roligt att du ändå får glädje av din vinst! :D

    Jag har mejlat dig men inte fått något svar. Hotmail brukar lägga mina mejl som skräppost av nån anledning, kanske därför du missat? Eller så har du bättre saker för dig än att sitta vid datorn och uggla ;) Kontentan är iaf att jag inte hittar din postadress, så du får skicka den igen om du vill ha post från mig: lellepotatisen[alfakrull]hotmail.com

  3. Hm, den låter lite intressant!

  4. SV: Ja, jag förstår inte riktigt varför det ska komma en tvåa. Vad ska det vara bra för?

Kommentera

