bokhandlarn

Pojken som kallades Det

4 kommentarer

Handling (från förlaget):

När Dave Pelzer vid tolv års ålder omhändertogs av myndigheterna uppdagades en skakande historia. Sedan fyra års ålder hade han vanvårdats och systematiskt misshandlats av sin psykiskt sjuka mor.
Dave isolerades successivt från sin pappa och sina bröder. Han behandlades sämre än en hund och många gånger önskade han att han skulle få dö.
Idag är Dave vuxen. Med beundransvärt mod lyckades han inte bara överleva sin fasansfulla barndom utan också skapa sig ett tryggt och meningsfullt liv. Det här är hans egen berättelse. 

Kommentar:

”Som ett barn som levde i en mörk värld fruktade jag för mitt liv och trodde att jag var ensam. Som vuxen vet jag nu att jag inte var ensam. Det fanns tusentals andra misshandlade barn.” (Sida 123)

När denna bok var som mest hypad ansåg jag mig själv vara för ung för att läsa den, trots att många i min klass gjorde det. Dock så hade jag en känsla att någon dag så skulle jag läsa den. Nu har den dagen kommit.

Jag visste inte vad jag skulle tycka om denna bok när jag började läsa den (förutom att jag skulle chockas), men efter bara några sidor insåg jag att detta skulle bli en riktig bladvändare.

Jag visste att den handlade om hardcore child abuse. Men vissa saker var så extrema att de inte gick att förbereda sig på. Hitler (med andra tyranner) associationer dök upp! Jag förstår dock inte hur mamman blev ett sånt monster. En sån kontrast från ”the good days” till denna punkt då hon rent av behandlar honom som ohyra. Jag har en känsla av att författaren själv inte vet vad som hände, vilket är förståeligt, jag menar har var bara barnet.

När man läser en bok som denna antar jag att det dyker upp något som man som läsare inte klarar av och då boken måste läggas åt sidan en liten stund. Min gräns gick vid bajs- och spyaätande. Men jag fortsatte och det är jag glad att jag gjorde. Om du tror att du kan hantera detta material så rekommenderar jag verkligen boken! However, viewer discression is adviced. 

Men liksom hallå, what was upp med samhället han kom ifrån?! Något är så grymt jävla fel när personer misstänker barnmisshandel och sen RINGER HEM TILL MAMMAN för att berätta om misstankarna. Smart ass, det hjälper ju verkligen pojken. Och varför riskerade lärarna sparken för att de tog tag i saken?

Jag planerar att införskaffa mig tvåan så snart jag kan (borde finnas på second hand) och fortsätta resan. Läs den om du klarar det (I don’t judge you if you can’t)!

Pojken som kallades Det (#1) av Dave Pelzer|Origional title: A child called ”it” |Antal sidor: 134|  Utgivningsår: 2003 | Förlag: Månpocket| Från: Köpte på Läkarmissionens Second Hand i Vällingby, augusti 2012

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

4 thoughts on “Pojken som kallades Det

  1. Jag gillar också den här boken, den är skriven med enormt mycket känsla som lyser igenom. Jag tycker inte alls att de andra böckerna är lika bra, men de är läsvärda om man vill veta fortsättningen. Det här med mammans totala vändning är intressant, man tycker att något drastiskt måste ha hänt henne som orsaka denna totala förändring hos henne.

    • Jag kan tänka mig att det inte finns så mycket att säga i fortsättningarna, men som du säger det kan vara intressant att veta. Jag önskar det hade stått med vad som hände mamman men det går nog inte att få fram tyvärr, speciellt då han upplevde förvandlingen som liten pojke med typ inget vittne (om man inte räknar pappan som enligt mig är minst lika hemsk som mamman som bara passivt tittar på)

  2. Jag läste hela den här serien för många år sedan och jag kommer fortfarande ihåg delar av den. Hemsk är bara förnamnet men mycket bra!

Kommentera

