bokhandlarn

Minnet av en smutsig ängel

Lämna en kommentar

607015

Handling (från förlaget):

En natt 1904 lämnar den unga svenskan Hanna Lundmark ett fartyg som ankrat i Portugisiska Östafrika. Av en tillfällighet blir hon ägare till den största bordellen i huvudstaden Lourenço Marques. Hon fylls av medkänsla för de prostituerade och hon upprörs över hur de svarta behandlas av den koloniala vita minoriteten.

Men de svarta kvinnorna värjer sig för hennes försök till närhet. Mötet med Pedro Pimenta, en entreprenör i de vita människornas rädsla, och en våldsam och brutal tragedi tvingar Hanna att bestämma sig för vem hon är och vilket liv hon egentligen ska leva. Steg för steg förändras hon och växer in i en ny och oväntad roll.

Kommentar:

”- Portugisiska Östafrika, svarade han osäkert. Om det nu kan vara ett verkligt namn på ett afrikanskt land?
Halvorsen skakade på huvudet och grimaserade.
-Slaveri, sa han. De svarta är slavar. Inget annat. Jag tror jag aldrig sett så många brutala människor som här. Och alla är vita, som du och jag.” Sida 72

Jag älskar när jag kommer över en bok som verkligen illustrerar min utbildning på bästa sett. Denna representerar då början när jag läste Utveckling och Internationellt Samarbete A (två år sedan) då vi pratade mycket om koloniseringen och postkolonialism och hur den liksom hänger sig kvar. Denna bok handlar då om en svensk tjej som lyckas ta sig till Moçambique, under tiden av portugisiskt styre. Hon lär sig de (orealistiska och idiotiska) synsätten man hade mot afrikaner och medan hon gör motstånd känner hon samtidigt att hon själv börjar tro på det de vita säger.

Har bara läst Henning Mankell när han beger sig litterärt till Moçambique (eldens hemlighet-trilogin) samt denna bok, och jag måste säga Oh My Tree spirit! Vad han lyckas få in bristerna i vårt globala samhälle och synsätt, vad han tänker utanför boxen och vad han lyckas få fram en intressant historia i allt detta.

Rekommenderas verkligen. Påminner dessutom lite om ”Mina drömmars stad” i form av det svenska samhället och tankesätten. Gillade dock denna mer.

Minnet av en smutsig ängel av Henning Mankell |Antal sidor: 355|  Utgivningsår: 2012 | Förlag: Pocketförlaget| Från: Köpte på Ica i Sergels Torg sommaren 2012

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

