bokhandlarn

Nattens cirkus

2 kommentarer

hämta

Handling (från förlaget):

Cirkusen anländer utan förvarning. Den föregås inte av några reklamutrop, inga flygblad på lyktstolpar och anslagstavlor. Plöts­ligt är den bara där, på en plats där den inte fanns i går.

Välkommen till Le Cirque des Rêves. Bakom rökridåerna och speglarna pågår en tävling – en kraftmätning mellan två unga magiker, Celia och Marco, som sedan barndomen tränats i att använda sina illusionskrafter för att överträffa varandra. Vad spelarna inte vet är att detta spel är en duell intill döden och att cirkusen är skådeplatsen för ett slag som utkämpas mellan fantasins och viljans krafter. Oförtröttligt utövar de unga magikerna sin magi med skäl som deras hemlighetsfulla läromästare, Hector och Alexander, är förtegna om.

Kommentar:

Jag ligger galet efter med mina recensioner, läste denna bok i september. Det beror inte bara på att jag skriver min första av två kandidatuppsatser och att det är julrush på jobbet, utan också att det är svårt att sammanfatta denna underbara bok!

Är det något jag insett detta år så är det att det tar forever för mig att läsa ut en riktigt bra bok, det kanske inte låter speciellt logiskt och det kanske inte är det heller. Men såhär ser jag det: det som tar tid är att jag fastnar på varje sida, vid varje mening för att det är så galet briljant formulerat. Jag är på plats, jag känner personerna. Jag får känslor jag inte visste att jag hade och känslor jag inte har lust att väcka. Allt detta pågick när jag läste denna underbara historia.

”Jag är trött på att hålla ihop saker som inte går att hålla ihop”, säger Celia när han går mot henne. ”Försöka kontrollera sådant som inte kan kontrolleras. Jag är trött på att förvägra mig själv det jag vill ha av rädsla för att göra sönder saker som jag inte kan laga. Det kommer att gå sönder vad vi än gör.” (Sid. 321)

Jag tog en risk och läste boken på svenska. Jag har inget emot svenska översättningar per se men en historia kan bli så förstörd om det är uppenbart att den är översatt och bara blir en konstig försvenskning av något som man inte säger på svenska (till exempel ”jag ska ta mig en tur till det stora äpplet” just skriv The big apple eller New York…). Helst när jag läser en bok ska jag inte ens lägga märke till vilket språk jag läser på, det ska bara flyta. Denna bok var en sådan bok, språket bara flöt. 

Läs boken! Du kanske inte kommer förtrollas så som jag gjorde, men du kan lika gärna göra det. Läs den i alla fall, min rekommendation för 2013 och alla kommande år.

Betyg: 5 av 5

Nattens cirkus av Erin Morgenstern |Org. title: The Night Circus | Antal sidor: 421|  Utgivningsår: 2011 | Förlag: Norstedts| Från: Akademibokhandeln Norrköping våren 2012

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “Nattens cirkus

  1. Den här har stått alldeles för länge i min bokhylla oläst nu men andra böcker tycks alltid slinka emellan, tyvärr. Men någon gång ska jag också uppleva den! :)

Kommentera

