bokhandlarn

Bokbloggare mot rasism! Eller jag vågar inte säga hans namn

2 kommentarer

Det var länge sedan man inte hörde konstant prat om det där partiet.
Det var länge sedan man inte hörde konstant prat om den där personen. 

Jag vågar ej säga deras namn. De är för onda. Och just nu är de som allra ondast, för det är nu folk tror att de är oskyldiga. 

Varje dag väntar jag på Harry Potter som ska rädda mig från vår tids moderna Voldermort – rasismen. Och varje dag väntar jag på Katniss som ska revolutionera mot vår tids moderna President Snow – Nolltollerans mot invandring och ständigt hat. Jag väntar på Skeeter från The Help, på Scout från To Kill a Mockingbird, på Liesel från Boktjuven eller på Shirin från Fjäril i Koppel. Men de kommer aldrig. För de existerar inte.

Alla onda börjar oskyldigt. Tom Riddle med sin oskyldiga orphan-look och vilja att lära sig i skolan. Han blev Voldermort. Adolf Hitler med även sin lilla oskyldiga målarpojke-look och en vilja att förändra ett ojämställt Tyskland. De började smått och oskyldiga, men vi alla vet hur det slutade.

Harry Potter kommer inte. Katniss kommer inte. Fiktiva karaktärer kommer inte hjälpa oss besegra rasismen med pilbågar och trollstavar. MEN, likt Liesel så finns vetskapen om vilket vapen en bok kan vara. Böcker bredar perspektiv. Böcker ser alla människor. Böcker tänker, böcker får en själv att tänka. Jag har alltid vart uppväxt i ett nolltolereande ”samhälle” (familj, dagis, skola, jobb) mot rasism, men det är via böckerna jag förstått att det inte bara går att tro på en sak, man måste stå upp och agera på denna sak.

Jag är Harry Potter. Jag är Katniss. Jag är Liesel. Jag är Skeeter. Jag är Shirin. Jag är Scout. Och jag säger NEJ till Rasism. Kampen börjar nu. 

Detta inlägg ingår i Bokbloggare mot rasism (med en sån där liten #). Vi är trötta. Jag är trött. Bort med rasism.

1362517260188265719063129968154667024

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “Bokbloggare mot rasism! Eller jag vågar inte säga hans namn

  1. Pingback: Bokbloggare mot rasism | Pantalaimone

Kommentera

