bokhandlarn

Äta djur

2 kommentarer

13029894_O_1

Handling (från förlaget):

När Jonathan Safran Foer blev pappa började han fundera på vilken mat han skulle ge sin son. Själv hade han av och till varit vegetarian sedan han var nio år, men egentligen aldrig funderat särskilt mycket på varför. Kanske var kött något hans son behövde äta för att få i sig allt nyttigt. 

Äta djur är Foers första fackbok (och enda, påstår han själv) och är lika mycket en filosofisk essä som ett upprörande reportage och en ögonöppnare för alla som någon gång funderat över vad det innebär att äta djur. 
Han har intervjuat filosofer. Han har hälsat på hos den enda kalkonfarmaren i USA som låter fåglarna gå fritt utomhus, en vegatarian som föder upp köttkor och en etisk slaktare. När han hörde av sig till livsmedelsjättarna möttes han dock av tystnad, och de enda som kunde hjälpa honom att göra ett studiebesök på de riktigt stora djuruppfödningsanläggningarna var djurrättsaktivister som i hemlighet filmar och dokumenterar missförhållanden.
Det han kom fram till var att det inte är fel att äta kött. Men att det till 99 procents sannolikhet är fel att äta den köttbit som ligger på tallriken framför dig. 

Kommentar:

På ätt sätt är jag inte rätt person att läsa denna bok och chockas över hur köttet och framförallt djuren är behandlade. Jag är vegetarian. Har i år vart det i tio år och jag vet hur djuren blir behandlade. MEN, ibland behöver man hjälp till att komma ihåg varför man egentligen blev vegetarian. Efter dessa snart tio år har jag sett så mycket obehagliga blickar och kroppsspråk från folk som inte vill tala med en mer för att de tror att man ska slänga färg på dem. Hört så många konversationer som går ”Aha så du är vegetarian” ”Japp” ”alltså jag försöker ju inte äta så mycket kött… jag skulle aldrig klara mig utan kött… jag äter bara sådant kött… Aha, varför då?” like I care. Eller när någon svarar i ens ställe ”Hon är vegetarian för att det är synd om djuren” med betoning som får det att låta som om jag vore tolv år.

Men boken fick mig nästan att vilja börja äta kött så jag kan bli vegetarian tack vare att ha läst denna bok. Om det låter vettigt. Lite som det där skämtet där doktorn frågar patienten ”röker ni?” ”Nej…” ”det var synd, för ni skulle må bra av att låta bli”.

Man är dock aldrig ett saint (om man nu så gärna vill vara det). Jag kan göra ännu mer. Prova mer vegansk mat. Stå upp lite mer för mitt val och inte prata bort det bara för att personerna som frågar är jobbiga och vill framhäva sig själva för att de inte ska få dåligt samvete.

Jag kände hur Jonathan Safran Foers budskap verkligen hittade fram. Det är inget fel med att äta kött per se, det är bara det att köttet du äter kommer från så starka förintelse-liknande omständigheter att det inte borde accepteras ens lite grann. Sen nämner han även i den svenska utgåvan att EU och USA har lite olika mått på vad som är acceptabelt inom köttindustrin.

Jag rekommenderar boken och ger den

Betyg: 4 av 5

Äta djur av Jonathan Safran Foer| Org. title: Eating Animals | Antal sidor: 327| Utgivningsår: 2009 (min utgåva 2012) | Förlag: Norstedts| Från: Kommer verkligen inte ihåg

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “Äta djur

  1. Den här boken har jag velat läsa länge men det har liksom aldrig blivit av, så tack för påminnelsen ;)

Kommentera

