bokhandlarn

End of the year book survey

Lämna en kommentar

Jag deltar aldrig i såna här listor. Men jag vill. Varje gång tänker jag att ”nu ska jag också göra en”. Men gör jag det? Nej. Så lite mer wrap-up från 2013 klarar nog folk av för här kommer mitt bidrag. Frågorna tog jag från ”boktubaren” The Readables. Enjoy.

What was the best book of 2013?

Det var för svårt, kolla här

What was the most surprising book of 2013 (in a good way)?

andersson-lena-duck-city

Duck City av Lena Andersson

Hur ofta får man läsa en samhällssatir om fetmaskräcken och Kalle Ankas liv i Ankeborg omskriven som människa i en och samma bok? Så galet cool bok. LÄS DEN!

What book did you recommend most in 2013 (that you also read in 2013)?

8874743

When God was a Rabbit av Sarah Winman

Jag baserar detta på mitt jobb i bokhandeln, annars är det nog ”The Miraculous Journey of Edward Tulane”

What is the best series discovered in 2013?

2548866

James Potter and the Hall of Elders Crossing #1 av G. Norman Lippert

Alltså, vem längtar inte tillbaka till Hogwarts now and then? Förutsatt att man är en Harry Potter-nörd då. Denna serie. Alltså denna serie! Väntar på filmatiseringen som nog aldrig kommer.

Who’s your new favorite author you discovered in 2013?

Jonathan Safran Foer!

What was the best book that you read that was out of your comfort zone?

champagnefuhrernChampagne Führern av Kåre Halldén

Jag är en ganska eklektiskt läsare så comfort zone… Jag vet vad som inte ingår in denna zone dock, deckare, då det får bli den enda deckare jag läst som dessutom var bra!

The most thrilling. unputdownable book of 2013?

maos-siste-dansareMaos siste dansare av Li Cunxin

What book did you read in 2013 which you would most likely re-read in the following years?

14322410The Grimm Legacy av Polly Shulman

Väldigt härlig fairy tale-retelling som jag ska läsa fortsättningen på snarast. Kommer nog definitivt bli omläst någon gång i framtiden!

What book were you exited about – and thought you would love – but didn’t?

B000289022_200_berattelser-fran-engelsfors-signerade-ex_haftadBerättelser från Engelsfors

Engelsfors-trilogin i all ära men detta album kunde jag skippat helt.

Your favorit book cover of 2013?

The-Girl-Who-Circumnavigated-Fairyland-in-a-Ship-of-Her-Own-MakingThe girl who circumnavigated fairyland in a ship of her own making av Catherynne M. Valente

Who was the most memorable character of 2013?

WOMAN-BEFORE-COVER

The Woman He loved Before av Dorothy Koomson

Eve, aka ”The women he loved before” kommer jag ha i mitt minne hela livet. Hennes historia är heart breaking!9499702

 Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson

Allan!! Tidernas galnaste hundraåring!

Which was the most beautifully written book of 2013?

hämtaNattens cirkus av Erin Morgenstern

What book made the greatest impact on you in 2013?

9789113027586_200_den-bla-dagboken_pocketDen blå dagboken av James A. Levine

What book can’t you believe you waited until 2013 to read?

13383474Extremely Loud and Incredibly Close av Jonathan Safran Foer!

What was your favorite passage or quote you read in 2013?

607015Minnet av en smutsig ängel av Henning Mankell

”- Portugisiska Östafrika, svarade han osäkert. Om det nu kan vara ett verkligt namn på ett afrikanskt land?
Halvorsen skakade på huvudet och grimaserade.
-Slaveri, sa han. De svarta är slavar. Inget annat. Jag tror jag aldrig sett så många brutala människor som här. Och alla är vita, som du och jag.” Sida 72

Shortest and longest book?

Om-det-var-krig-i-Norden-213x300Om det var krig i norden av Janne Teller (Kortast)

7905092

Freedom av Jonathan Franzen (Längst)

Favorite scene you have been dying to talk to someone about?

9499702Baliavsnittet när Allan pratar med Herbert Einstein om hans liv som Balis mest kända bilskolelärare. Jag skrattar bara jag tänker på det och det är så underbart!

What was your favorite relationship you read about in 2013?

13383474Oskars relation till ”the renter”

Your favorite book of 2013 of an author you have previously read?

WOMAN-BEFORE-COVERNästan överträffande av sig själv med denna bok måste jag säga. Kan dock inte bestämma om denna bok är bättre än ”The Cupid Effect” eller inte. Jag tror ta mig tusan det!

What is the best book you have read in 2013 based on a recommendation?

9789127098459_200Vem är det som bestämmer i ditt liv av Åsa Nilsonne

What genre did you read the most of in 2013?

I don’t know… Romaner?

Your fictional crush from a book you read in 2013? 

Jag får inte riktigt crushes på specifika personer, snarare på hela världen som skapats.

What book had the most vivid world that you read in 2013?

JPI am serious. Älskade denna fan fiction. Finns som gratis e-bok på Goodreads, läs.

What book made you cry in 2013?

och_i_wienerwald_star_traden_kvarOch i Wienerwald står träden kvar av Elisabeth Åsbrink

Jag gråter inte till böcker, men här var jag nära. Riktigt nära.

What book didn’t you get to in 2013 but want to read in 2014?

Divergent_B_CITY_eh1_Girl_Sunset3Divergent av Veronica Roth. Och The Fault in Our Stars av John Green

What is your most anticipated book of 2014?

DorothyMustDie_CoverOnly1.inddDorothy must die av Danielle Paige

Jag älskar allt som har med Trollkarlen från Oz att göra så denna vill jag ju självklart läsa!

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

