bokhandlarn

Två biofilmer och en teater (baserade på böcker såklart)

Lämna en kommentar

MV5BMTAyMjQ3OTAxMzNeQTJeQWpwZ15BbWU4MDU0NzA1MzAx._V1_SX214_

Jag såg den äntligen i december efter att ha väntat några veckor. Tips: lova aldrig er pappa att gå och se den tillsammans när ni inte bor tillsammans och har grymt olika scheman. Tillslut fick vi ihop ett litet familjegäng av pappa, farmor, bror, jag och pojkvän. Åh vad glad jag var. Allt var så fint och filmen var så lång och tog liksom aldrig slut! Glad Emilie.

En anmärkning jag har som jag tyckte var synd var att de klippte bort scenen när Katniss hittar Haymitch’s gamla inspelning från hans hungerspel. När jag läste boken tänkte jag att ”detta vill jag så gärna se i filmen”. Men så blev det inte. Tyvärr. Man kan inte få allt. De omkring mig som inte läst böckerna klagar på slutet för att det var en cliff hanger men hey, read the books then. Hur ofta har man inte som bok-tok fått frustrera sig över alla dessa cliff-hangers?! Då kan gott dessa människor också göra det :)

 

 

 

 

hämta (1)

Jag tyckte boken var perfection. Det var då inte filmen. Nästan alla härliga encounters med galna diktatorer och världsledare var bortklippta och till råka på allt så kunde man inte höra någonting! Han pratade i någon dialekt och skulle låta som en gammal gammal gubbe. Texta tack? Fail när man hela tiden sitter och får viska ”vad sa han?” till sitt sällskap och svaret alltid blir ”ingen aning”.

Annars, Benny hade fått en helt annan karaktär, en kopia av Alex från Solsidan. Det hade väl vart okej om det inte vart så uppenbart att Felix Herngren (som spelar Alex från Solsidan) låg bakom filmatiseringen.

Filmen gav en massa skratt också, så helt pointless var den ju inte, men jag har mycket hellre minnet av boken kvar än minnet av filmen.

 

 

 

JRMBboken

Jag och mina kompisar bestämde oss för att gå på stadsteatern och kolla in ”Jag ringer mina bröder”. Har inte läst boken, men funderar verkligen på att göra det. Teatern var härlig med samtidigt väldigt allvarlig. Jag förstår inte hur en människas hemska handlingar kan få folk att generalisera så mycket som terror- och bombdåd gör. Jag förstår att personer som passar in på denna mall av misstänkta blir förstörda av detta tillslut och att vissa till och med börjar tro på det. Någon hört om självuppfyllande profetia? Någon? Well, you should.

Rekommenderar den varmt!

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

