bokhandlarn

Klassikerboxen

4 kommentarer

Det tog ungefär ett halvår att läsa alla böckerna från boxen, förmodligen för att jag läste alla vid sidan av andra böcker. Nu i efterhand känns alla böcker som en egen klassikerutmaning i sig och alla får då den titeln därefter i recensionerna nedan…

”Läs en klassiker som du förut inte hört talats om”

PappaLangben

Pappa Långben av Jean Webster | Origional title: Daddy-Long-Legs |Antal sidor: 167 | Original utgivning: 1912 | Handling

Kommentar: Denna klassiker var ju helt underbar! Jag har fortfarande svårt att smälta att jag inte hade någon aning om att den existerade innan jag köpte boxen.

Det var otroligt underhållande att få läsa om Jerushas liv i form av brev (ja, romanen utspelar sig i brevform). Hon blir skickad till college trots att hon är föräldralös och tjej, av en sponsor som endast brukar skicka pojkar. Hans ända krav är att hon ska skriva ett brev till honom en gång i månaden om hur allting går.

Breven är väldigt ärliga, intressanta, och lustiga, och jag är glad att romanen var i brevform. Det passade. Dock insåg jag en sak ganska snabbt in i boken. Det som stör mig med detta är att jag inte vet om det var otroligt obvious eller om jag är super observant och smart som upptäckte detta. Och eftersom ingen jag frågat har läst boken kan jag inte diskutera detta med någon. Men jag har en lösning: LÄS BOKEN, så pratar vi sen. Den är helt klart värd att läsa.

 

”Läs en klassiker som du inte tänkte läsa”

Ungakvinnor

Unga Kvinnor av Louisa May Alcott| Origional title: Little Women |Antal sidor: 351 | Original utgivning: 1868 | Handling

Kommentar: Jag tyckte bättre om Pappa Långben men måste ändå säga att jag blev positivt överraskad av denna söta lilla historia. Det är fullt förståeligt hur det kom sig att detta bekom en klassiker, nästan tidlös till och med. Och varför den klassas som en klassiker för yngre. Moralen. Åh denna moral. Men jag gillade den ändå, jag kände att alla fyra tjejer gick igenom sådana karaktärsutvecklingar genom historiens gång. Mamman var rolig tyckte jag, hon skulle alltid säga rätt saker. Såg henne lite som Benjamin Syrsa – THE samvete liksom.

 

 

”Läs en klassiker från en författare du redan läst något av”

AgnesCecilia

Agnes Cecilia – En sällsam historia av Maria Gripe | Antal sidor: 220 | Original utgivning: 1981 | Handling

Satt galet fastklistrad till denna roman! Hur underbar som helst! När jag skriver denna recension var det över en månad sedan jag läste den så minnet över detaljer är inte det bästa tyvärr. Den var spännande, fylld av magisk realism och karaktärerna var intressanta. Jag förstår verkligen Noras smärta över att känna sig som en börda för sin fosterfamilj. Hur skulle man själv reagera om (trots att familjen är hur underbar mot en som helst) började det hela med något som ”okej, vi tar väl hand om henne dååååå”?

 

 

”Läsa en klassiker du velat läsa länge”

Den-hemliga-trädgården

Den hemliga trädgården av Frances Burnett| Origional title: The Secret Garden |Antal sidor: 291 Original utgivning: 1911Handling

Denna bok tyckte jag om, för att vara en bok med inte så värst mycket handling men väldigt mycket character development (ganska så extremt mycket). Jag blir lite provocerad av allt prat om hur aweful och bortskämt Mary är. Eh, efter första sidan märker man att föräldrarna är de ondaste varelserna i världshistorien (liten överdrift där) och vad sjutton förväntar de sig?! Men tydligen ska det ju vara viktigt för historien att Mary är världens mest bortskämda unge (föräldrarna… arghlermgjdöljgm ledsen för tangentilskan) så att hennes utveckling kan bli så stor sen i slutet.

Men jag gillade ändå boken, författaren verkade ändå medveten om att det var omständigheterna som fick både Mary och Collin att uppfattas som hemska barn. Och som jag redan sagt, det fanns inte mycket handling, men det var ändå en mysig bok. 

”Läs om en klassiker”

aliceiunderla

Alice i Underlandet av Lewis Carroll| Origional title: Alice in Wonderland |Antal sidor: 116 Original utgivning1865 Handling

En efterlängtad omläsning! Tycker fortfarande den är helt fantastisk (förutom slutet! Jag kan inte betona nog hur mycket jag ogillar slutet. Knappt någon berättelse klarar av ett sådant slut). Kommer snarast läsa om ”Alice through the looking glass”.

 

 

 

klassikerboxen

 Klassikerboxen Repris |Antal böcker: 5 | Utgiven: 2011 | Omslagsdesign: Malin Westman  | Omslagsillustration:  Linda Bodén  | Från: Min pappa när vi var i Sunne, november 2012

Det var alla enskilda böckerna och som helhet måste jag säga att det var väldigt mysig läsning!

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

4 thoughts on “Klassikerboxen

  1. Jag har också boxen och Pappa Långben är den enda jag inte läst av dem.

  2. Åh, den där klassikerboxen har ju så vackra omslag :)

Kommentera

