bokhandlarn

Extremely loud and incredibly close

Lämna en kommentar

13383474

Handling (från Goodreads):

In a vase in a closet, a couple of years after his father died in 9/11, nine-year-old Oskar discovers a key…The key belonged to his father, he’s sure of that. But which of New York’s 162 million locks does it open? So begins a quest that takes Oskar – inventor, letter-writer and amateur detective – across New York’s five boroughs and into the jumbled lives of friends, relatives and complete strangers. He gets heavy boots, he gives himself little bruises and he inches ever nearer to the heart of a family mystery that stretches back fifty years. But will it take him any closer to, or even further from, his lost father?

Kommentar:

Från sida ett, från första ordet, var jag helt fängslad. Alltså åh. Berättelsen var underbar och Oskar var ju världens mest adorable kid att läsa om! Trots det tog det vad som kändes som en evighet att läsa boken. Förklaringen är ganska simpel; superbra historia gör att jag sugs in i varje mening och stannar där en stund.

Det fanns en tid då jag inte blev så arg åt att bli spoilad. I de 6 första Harry Potterböckerna visste jag de mest oacceptabla spoilerna och läste ändå boken helt slukad. Det är ju – som man säger – resan som räknas. Sen jag började läsa bokbloggar och så blev det ju strängare med den saken. I alla fall, jag märkte verkligen hur viktigt det blivit för mig att inte bli spoilad sen 1) jag läste Hunger Games och blev helt chockad och 2) jag läste Catching Fire och blev helt chockad igen och 3) Inte alls blev chockad i Mockingjay för att jag blivit spoilad om hela TVÅ dödsfall.  But I digress, det jag skulle säga var att jag läste boken i London när jag träffade en vän från USA från när jag pluggade där. Hon ville veta vart nyckeln tillhörde och bläddrade i min bok till hon fick svaret och hon verkade seriöst inte förstå att jag dödar henne om hon spoilar mig. Riktigt nära där alltså. Men jag klarade mig. Tur. För henne.

Jag vet inte vad jag gillade bäst med historien. Språket? Alla random anekdoter? Oskars sökande efter vart nyckeln tillhörde? Jag antar att om jag fick välja något som jag saknade skulle det vara att man inte fick veta tillräckligt mycket om Oskars pappa som verkade vara en galet intressant person.

Betyg: 5 av 5!

Extremely Loud and Incredibly Close av Jonathan Safran Foer| På Svenska: Extremt högt och otroligt nära |Antal sidor: 326|  Utgivningsår: 2005 | Förlag: Penguin| Från: min pappa typ 2011

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

