bokhandlarn

Books and dreams

Lämna en kommentar

IMG_2084

Jag fyllde då 23 år den 30:e september (jag inväntar era gratulationer glatt vid kommentarboxen) och min fina syster gav mig då att få gå och se ett Books and Dreams -event med henne. Tänkte då prata lite om det. Var där 16:e september och tjae, det är väl ganska såe mycket daegs nu… 

Författarna på plats var inga mindre än Gustav Fridolin, Bea Uusma, Helena von Zweigbergk, Edward Bloom, Ninni Schulman, Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius och Kristin Kaspersen. 

Som helhet var eventet väldigt trevligt med massa information om författarna och böckerna samt nice te-provning från Liptons nya sortiment av… fikate? De nya smakerna heter Vanilla fudge, Strawberry cupcake och blueberry muffin, och de smakar ju ta mig tusan så!

Tyvärr är jag lite allergisk mot intervjuer. Jag vill helst att författarna får berätta fritt. Till exempel, för något år sedan var jag på ett For Good-event med mamma och moster och där pratade Bea Uusma om sin kommande bok ”Expeditionen” (nu ganska så utgiven, med Augustpris och allt), det var skratt och inspiration och hon pratade helt fritt. Nu på Books and Dreams när hon blev intervjuad blev det inte ens hälften så inspirerande och roligt.

Vad else? Gustav Fridolin (med boken ”Morfar skrev inga memoarer”) berättade en rolig anekdot. Han pratade med sin förläggare (forgive mitt minne, kan ha varit någon annan inom branschen) om att en andel från försäljningen av boken skulle gå till föreningen Maskrosbarn, och denna förläggare (det får vara det nu) trodde det var Miljöpartiets Ungdomsförbund. 

Sen lite face palm. Vet inte om jag vill skriva ut vem som sa detta men denna person pratade om framtida bokprojekt och att kanske ta det mer utomlands, till U-länder som till exempel Japan. Behöver jag förklara denna face palm? För säkerhets skull, U-länder som begrepp är NEJ. FY. INTE SÄGA SÅ. Och då kanske du frågar dig, vad säger man då? Mycket bra fråga, för det är sjukt svårt att hitta ett samlingsbegrepp utan att det blir för postkolonialt. Men i alla fall, ett så kallat ”U-land” är då inte Japan.

IMG_2089   IMG_2088

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

