bokhandlarn

Segraren står ensam

Lämna en kommentar

coelho-paulo-segraren-star-ensam

Handling (av förlaget):

I Segraren står ensam återvänder Paulo Coelho till de viktiga teman som hittas i Elva minuter och Zahiren. Han bjuder på en roman full av spänning. Vi får en spegelbild av världen vi lever i, där vår strävan efter rikedom och berömmelse till varje pris hindrar oss från att se det våra hjärtan verkligen önskar.

Coelho tar oss med till filmfestivalen i Cannes, där överklassen samlats de som har nått framgång i drömmakarnas värld av mode och film. Några få av dem har nått den absoluta toppen och är livrädda för att mista sin högt uppsatta position. Pengar, makt och ära står på spel, saker som de flesta är villiga att offra allt för.

På denna fåfängans marknad möter vi den ryska mångmiljonären Igor. Han är besatt av att vinna tillbaka sin före detta hustru Ewa, som besöker festivalen med sin nya man. Igor är en ovanlig man, intensiv och kallt beräknande. Det här ska inte bli någon vanlig försoning. Han har lovat sin älskade att han ska förstöra världar för att få henne tillbaka, och han håller alltid sitt ord.

Vem kommer att lyckas finna sin egen dröm bland de många fabricerade drömmarna och vem kommer slutligen få den att gå i uppfyllelse?

Kommentar:

Nej. Nej, nej, nej, nej nej!! Tyckte INTE om! Det här är väl den fjärde eller femte Coelhoboken jag läst och nu sätter jag stopp. Den enda boken jag fastnade någorlunda för var ”Veronika bestämmer sig för att dö” och resten var för average för mig.

Segraren står ensam blir för mig 2013s sämsta bok. Den fick mig att känna mig så galet illa till mods, så sjukt obehaglig (och inte på ett sånt sätt som man vill se i vissa böcker). Nu känns det som om det är här jag bör berätta varför denna bok är så hemsk enligt mig. Om jag bara visste. Det hela handlar nog först och främst känslan den gav mig, men också hur karaktärerna var så konstiga och dumma. Och negativiteten! Alltså åh denna negativitet. Prata om en freakin’ filmfestival som om det vore the end of the world. Here’s a tip, åk inte dit om du bara tycker att du beblandas med ytliga människor! Berättandet om vad som var fel med samhället framställdes så matter-of-factly (inga åsikter här inte, här är det bara fakta) och besserwiesser-aktigt. Klarade inte av det!

Och hur, förklara för mig, hur är mörda för kärleken bättre än att mörda för hat? Det är INTE okej att döda någon för att man personligen tycker att man har goda själ, med resonemang att ”ja men gud håller nog säkert med mig…”

Boken hade potential att få en tvåa i betyg nära slutet, men nej, den tog helt enligt mig fel vändning och vi är tillbaka på en svag etta. 

Jag dömer såklart inte folk som gillar boken, men själv klarade jag inte av den. Alla olästa Coelhoböcker i bokhyllan är nu bortskänkta för nu klarar jag inte av sån här skit längre. Det är inte värt att behöva känna en sån här känsla av att läsa en bok. OBEHAGLIG!

Betyg: 1 av 5!

Segraren står ensam av Paulo Coelho| Portugese original title: O vencedor está só |Antal sidor: 482|  Utgivningsår: 2010 | Förlag: Bazar| Från: Julklapp 2011

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

