bokhandlarn

Våga stå upp!

Lämna en kommentar

18930480

Handling (från goodreads):

Fånga publiken med hjälp av humor

En talare som använder humor har betydligt större chans att bli lyssnad på och ihågkommen. Ståupp-komiker odlar förmågan att snabbt läsa av och få med sig sin publik. För detta finns välbeprövade tekniker som alla kan ta till. Här avslöjar Karin Adelsköld ståupp-hemligheterna som alla kan lära sig.

Det handlar inte om att alla ska bli komiker utan om att skapa engagemang och väcka känslor, hur man kan göra sin framställning mer underhållande men också om att öka sitt självförtroende och våga ta plats.

Kommentar:

Jag tyckte om denna bok! Och eftersom jag är nybörjare på att betygsätta böcker behöver ni inte ta tre stjärnor så speciellt seriöst.

Boken hade vart perfekt när jag gick på gymnasiet, eller bara någon månad tidigare för min utbildning. Den är bra att ha med sig nu också men jag har inget tal i huvudet som jag behöver fila på.

Hur som helst, om boken. Den var lärorik, hade en bra poäng (tal behöver få in mer humor. Man lär sig mer, man förstår mer, man blir mer upplyft, MAN LYSSNAR PÅ BUDSKAPET hur allvarligt eller tråkigt det än må vara). Jag har dock några synpunkter om boken:

1) Jag må vara trög men jag fattade inte ens hälften av seriestripparna som fanns med i varje kapitel. De krånglade liksom bara till saker.
2) Alla citat. De var lärorika och bra, men ibland kändes det som om de gick helt emot vad Karin sedan skrev i texten. Hon kunde skriva ”gör aldrig på detta viset” och sen kommer ett citat från en känd komiker som skriver att hen gör precis på det viset man inte skulle göra. Eller ”människor gör inte såhär” och så kommer ett citat av Göran Hägglund där han skriver att just han gör just så. Lite mer koppling mellan texterna skulle vara bra.

Annars tycker jag boken var lättläst, borde finnas med i retorikkurser på gymnasiet eller högskola. Rolig var den.

Betyg 3 av 5

Våga stå upp av Karin Adelsköld| Antal sidor: 152|  Utgivningsår: 2012 | Förlag: Ica Bokförlag| Från: en bokkväll på Nalen, November 2012, fick i goodie bag.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

