bokhandlarn

Jorden runt-läsning: Colombia

Lämna en kommentar

colmbiaDet går lite segt med min Jorden runt-läsning, men så kan det vara ibland. Har i alla fall kört två flugor i en smäll (fast så vill jag inte säga för jag har inget behov av att döda flugor. Jag har ätit två chokladbitar i en tugga, där, nailed it!) och körde en klassiker samtidigt. Har nämligen gjort en litterär reda till Colombia och hälsat på familjen Buendías uppgång och fall.

Handling (från Bokus):

Det här är berättelsen om byn Macondo och om famlijen Buendía, om dess vilda, destruktiva män och dess kloka kämpande kvinnor. Fylld av vitalitet och realism, fantastiska historier och bisarra detaljer. Macondos grundläggare med sina gigantiska krafter och sin okuvliga vilja, hans hustru Ursula, revolutionären Aureliano, kampens och nederlagets man, bananbolaget och strejkerna, släktens extravaganta kvinnor, den sista generationen Buendía med den nye Aureliano, isolerad från hela världen utom från sin älskade – med oemotståndlig berättarglädje målas denna överdådiga familjefresk, där fantasi och realism smälter samman till en sagolik verklighet.

Kommentar: 

Oj det tog tid att läsa denna bok… och nästan längre tid att recensera den. Jag antar att jag gav den sin tid då personer jag pratat med verkligen har hyllat den som underbar, och missförstå mig inte, det var en bra bok. Ibland känns det dock som om vissa författare (speciellt nobelprisvinnare) inte behöver förklara typ något i sina böcker. De kan skriva om något och sen på nästa rad är vi tre år framåt eller bakåt i tiden för att sedan vara på exakt samma ställe igen, utan någon som helst förklaring till varför. Men det är ju geeeniiiiiier vi pratar om så det är okej. Eller nått. Sen har vi ju då namnen. Aaah, namnen. Sex generationer, alla med samma namn, pluspoäng till den som kan hålla isär dem. 

Med detta sagt, det var en spännande historia. I slutet kände jag verkligen den där ensamheten som så fint finns med i titeln. Kände mig till och med lite obekväm (fast på ett bra sätt)

Däremot tyckte jag mycket illa om min utgåva av boken, någon gammal pocket från sjuttiotalet som jag hittade second hand. Texten var tryckt på ett jobbigt sätt och jag fick kramp i handen av att hålla i boken, vilket kan ha bidragit till att det tog år och dagar att läsa ut den. Hade jag haft en annan kopia tror jag jag hade tyckt annorlunda om hela läsupplevelsen.

Gabriel García Márquez hintade en händelse redan vid första kapitlet. I början kunde jag inte förstå dess relevans, men ju närmare jag kom mot slutet förstod jag att det förmodligen var mer relevant än jag först trott. Så när jag var på det sista kapitlet höll jag på att hoppa upp och ner av iver för att se om det skulle hända eller inte. Det gjorde det!! Det freakin’ gjorde det!! Geni! Tyvärr hände det dock fem sidor för tidigt, hade han avslutat med den händelse hade det vart perfektion.

Men hur som helst, jag har läst boken, den var bra, men inte den bästa jag läst. Jag står fast vid att min utgåva förmodligen också bidrog till det. Mina stackars ögon och min stackars hand

jordenrunt

col

Colombia 
Huvudstad: Bogotá
Officiellt språk: Spanska
Total population: 47,704,000
Life exextancy at birth m/f (years) 74/81
Probability of dying under five (per 1000 live births): 18 

Statistik och karta taget från WHO’s hemsida.

Betyg: 3 av 5!

Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez | Spanish origional title: Cien años de soledad | Antal sidor: 432|  Utgivningsår: 1967 | Förlag: Wahlström och Wikstand | Från: Småsyskonens dagis hade loppis, oktober 2012

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

