bokhandlarn

Är bokbyllan glad är människan glad

2 kommentarer

bild (4)När året började hade jag 140 olästa böcker i min hylla. För vissa spelar inte sådant någon roll. Andra känner som jag och blir otroligt stressade av siffror över 50. Eller som en kurskamrat jag åkte till Tanzania med sa ”Emilie sök hjälp typ nu!” He’s got a point.

Saken är den att vare sig det är 50, 140, 500 eller tusen olästa böcker du äger (nu räknar vi inte med böckerna på min ÖNSKELISTA för då stiger talet, eller böcker från min kanlånapåbibbblan-lista) så är det mindre stressande om suget för att läsa alla dessa böcker är på topp. Men mitt är inte det. Långt ifrån. Alla dessa impulsköp (framförallt second hand. Who am I kidding, jag hittar aldrig något på second hand som jag vill läsa bums, mest de där böckerna jag typ halvt velat läsa någon gång i framtiden och vips så köper jag dom och vips ökar mitt antal olästa böcker) eller böcker som passerade sina ”vill läsa snarast”-datum för typ två år sedan.

Ändå går alla dessa halvt-vilja-läsa eller vill-inte-läsa-alls böcker nästan alltid först i kön. ”För att bli av med dem” som det heter. Hur logiskt är det? De böcker jag verkligen vill läsa får vänta i genomsnitt ett ÅR innan jag plockar upp dem.

INTE hållbart! Jag har smårensat hela året men kände att mindre och mindre böcker gick att bli av med för att alltså tääänk om den är bra eller om jag läser den så har jag mer kunskap för kunderna i bokhandeln. Såhär säger jag till mig själv: vill du läsa den NU? Nej? Bort med skiten. Och vad fan spelar det för roll om du oftast får säga nej till kunden när hen frågar om du läst just den boken? Huvudsaken är att du vet vad böckerna handlar om och kan prata om dem. Vilket jag oftast kan. Jag har bra koll på hur böcker jag inte läst passar in i vissa kategorier eller kan rekommenderas till en viss typ av personer. Needless to say so har väldigt många så kallade ”bookhandelcred”-böcker rensats bort. Jag kallar böcker som vi säljer i bokhandel och som jag äger hemma för bokhandelcred då min läserfarenhet av boken kan hjälpa mig sälja den. Men som sagt, who the hell cares! Jag älskar böcker med Afrikanska inbördeskrig (En halv gul sol) och andra världskriget (Sofies nyckel) och många av mina kunder vill ha lättsammare så det skiter ju sig ändå. Hittils har det gått hur bra som helst att rekommendera böcker jag inte läst (och JA, jag säger att jag inte läst den själv om det kommer upp). Fick beröm i julas av en kund som sa att jag hade rekommenderat böcker till henne förut och att det var otroligt bra rekommendationer.

Nu kom jag av ämnet men jag måste intala mig själv att det är OKEJ att endast läsa böcker jag VILL läsa. När jag jobbade på McDonalds ingick det inte i arbetsuppgifterna att äta alla hambörjare. Tur det för jag är vegetarian. Däremot behövde jag ha KOLL. Vad tycker allmänheten om hamburgaren, vad tycker mina kollegor, vad finns i den, hur länge till ska vi sälja den osv osv. Och det hade jag. Samma sak nu med böcker. Ingår inte i min arbetsuppgift att alla böcker vi har ska läsas av just mig. Ha koll. Ha koll på vart de kan hittas, ha koll på den allmänna uppfattningen, ha koll på vad som passar till. Och om man inte har koll finns det kollegor!

Men shit vad jag går ifrån ämnet. Jag har rensat bokhyllan – there I said it! 140 böcker vid årets början är nu nere på 123. Och jag är inte klar. Om jag känner ett motstånd mot att läsa en bok jag äger, ja men då ska den bort. Men framförallt, böcker jag vill läsa mest är de som ska prioriteras. Inte hyllvärmare som jag visste redan när jag köpte boken skulle komma att bli hyllvärmare (varningslampa redan där…). Utan de jag vill läsa nu.

Så, hej sålänge, här ska läsas Divergent.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “Är bokbyllan glad är människan glad

  1. Vad gör du av böckerna du rensar bort? Jag ‘borde’ också rensa, men vet inte om jag kan/vill…

    • Nej det krävs ju en del att rensa. Ibland är jag extrem och får ”kickar” av att rensa saker och ibland rensar för mycket. Men jag försöker intala mig själv att det är OKEJ att behålla saker också. Men när man väl rensar ser man verkligen det som verkligen betyder något för en och låter det ta upp plats istället :)
      De mesta av böckerna jag rensar bort är såna som liksom ”ingen” vill ha ändå, så det blir oftast till närmaste second hand som får böckerna. Så får någon annan hitta boken för en billig peng och bli glad över den :)

Kommentera

