bokhandlarn

Två veckor av nya erfarenheter

2 kommentarer

Det har inte blivit mycket blogg. Det har inte blivit mycket av något känns det som, mer än att skriva C-uppsats, läsa och motionera. Det finns en förklaring till vad jag gjort denna vecka som kanske är kontroversiell, but I don’t freakin’ care.

Jag har fastat.

Vet inte hur utelämnande man ska vara men jag är sockerberoende, och det håller på att förstöra mitt liv, om det inte redan gjort det. Kexchokladreklamen ”Du är värd detta” eller hur det nu marknadsfördes fick mig att bli så arg och ledsen. Värd vad? Att förgifta sin kropp i oproportionerliga mängder? Tack, tack så j*vla mycket. Jag är värd ett liv där jag mår bra och kan gå förbi en matbutik utan att trycka i mig en massa choklad.

Jag har vart så trött, så grinig, så ledsen och nere i flera år nu. Det botas endast med choklad och det blir värre med choklad.

Så jag har fått hjälp. Tre månader av intensiv träning, omlagd kost och start med två veckors fasta då jag druckit alla mineraler, vitaminer och proteiner och [insert vad kroppen behöver här]. Jag har växlat mellan att må oerhört bra till att må väldigt dåligt. Kroppen har verkligen rensat ut saker som legat och ruttnat i en. Det har visat sig i tarmvred, huvudvärk, trötthet, panik. Det har OCKSÅ visat sig i bättre hud än jag haft sedan början av tonåren, oerhörd ork, glädje, förståelse, hopp, fint hår. 

Idag åt jag fast föda för första gången på två veckor. Ett ägg och två matskedar keso (för man måste trappa upp försiktigt annars blir närmsta tiden ett helvete för tarmen). Jag fattar inte att jag klarade detta! Jag grät första dagen när jag insåg att skit, jag får inte äta mat! Jag har drömt om sallad med mozzarella, ägg, quorn, choklad och allt annat fint. Men jag klarade det, och guess what, jag skulle kunna göra detta igen. Jag känner mig förnyad och att jag gjort något för mig själv som i början kan kännas som självplågeri men som sedan utvecklas till något mycket större.

Det ska bli så härlig sen när jag får äta riktiga portioner. Och förhoppningsvis, FÖRHOPPNINGSVIS kommer jag ha choklad och sockernivån under kontroll. Jag får hjälp och jag vet hur jag ska göra. Men ett liv utan choklad är ett liv som jag inte är säker på att jag orkar med just nu. Så en chokladkaka en till två gånger i veckan och sen känna sig nöjd vore ideal. Men det krävs jobb.

Well, fastan är över, hälften vunnet. Vill ni veta mer får ni absolut fråga.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “Två veckor av nya erfarenheter

  1. Sockerberoende är inte att leka med. Själv hjälper lågkolhydratkost mig att hålla mig ifrån det söta. Jag är helt ärligt inte ens sugen och upplever mjölk som för sött. Riktigt skönt och jag har inte mått så här bra på väldigt länge. :)

  2. Pingback: Book haul # 9 | bokhandlarn

Kommentera

