bokhandlarn

What on earth did I ”just” read?

1 kommentar

Alltså! Jag började läsa den i december, jag läste klart den i januari. Har inte kunnat recensera den förrän nu för jag… I… just… ok?

crossroads

Handling (från Goodreads):

***Gold Medal READERS FAVORITE AWARDS WINNER 2012 for Young Adult-General*** (Jag har med det för det är freakin’ hilarious!)

Can two worlds collide in dreams? 

Protecting her from the fallen was his duty.
Falling in love was never part of his plan.
Loving her was forbidden.
Being with her was all that mattered, even if it meant he would be exiled for all eternity. 

Claudia Emerson’s life is about to change when her good friend, who coincidentally shares the same first and last name, dies in a tragic accident. Distraught at the loss of her friend, Claudia’s dreams become tumultuous, and through them she mysteriously travels to another world called Crossroads. There, she unexpectedly meets Michael, a nephilim–half angel, half human. Now that she’s been there, fallen and demons are after her, suspecting she must be special, and it is up to Michael and the other nephilim to protect her. Her dream becomes a nightmare as more secrets are revealed about who she really is, and the true identities of the people she loves most.

Kommentar:

Okay, first of all, hur kom denna bok förbi korrekturläsningen? Både omslagsmässigt och text. Ni kanske inte ser det på bilden men på min utgåva så är flickan galet dåligt inklistrad, det är pixligt och fjärilarna ser ut att komma från mitt gamla My Little Pony-spel från början av 2000-talet, eventuellt Musses målarlåda. Texten var för basic. Inget show don’t tell här inte. Hon försöker använda sig av alla skrivarknep ”in the book” och de används till sån grad att det känns forced och avbryter språket hela tiden. Jag kunde verkligen inte läsa berättelsen utan att känna för att ta fram pennan och stryka, eller omskriva varannan mening. 

Men som sagt, show, don’t tell. Här har vi lite exempel på varför jag tycker boken borde ha genomgått minst fem till noggranna korrekturläsningar:

  • ”Although I was happy to see him, I needed to see him” p. 76. You don’t say.
  • Det nästan OCD-aktiga behovet att upprepa ALLT fem gånger: ”I don’t know what to say. What words could I say to make it better? There were no words that seemed to fit a situation like this…” p. 91 eller (paraphrasing) ”I am afraid. I’m so terrified by this scary situation that is scares me to shiver like this with fear”.
  • Varför ska alltid ögonen vara det centrala? ”I opened my eyes… I closed my eyes… My eyes felt calmed… My eyes opened a bank account” ENOUGH WITH THE EYES ALREADY! ”My eyes followed his hand and I wondered how he was going to open the front door” p. 94. Några gånger är okej men  det här är extremt! Ögonmissbrukare!!
  • Instalove? NEJ, först måste man hata karaktären av någon anledning. ”Va, denna främling log inte åt mig! HAT, du är en idiot! HAT… Men alltså, han var ju så galet snygg…. Jag tror jag älskar honom. Va, älskar du mig med? Aha, du försökte dölja det och därför log du inte åt mig, how sweet” Puh-lease.
  • Hennes mamma ropar ”Happy birthday” vilket Claudia helt glömt bort. ””It hit me when I heard my mother’s voice. It was my birthday” p. 100. Well, maybe it hit you because she just said ”happy birthday”???
  • Den onda ängeln fungerade endast som ”exposition fairy”. Dök upp, avslöjade saker, försvann. Lather, rinse, repeat.
  • Varje gång du ska öppna munnen, Claudia, behöver du inte motivera varför för läsaren. I think we’ll be okay.

But wait, there’s more.

Alla dessa meningslösa fights mellan den onda ängeln Aden och den supersnygga alla tjejer drop-their-panties Michael är så patetiska att jag skrattar. Aden dyker upp, han avslöjar något, Michael förolämpar honom, det kommer cirka fem hundra demoner och fightas i hans ställe. Alla demoner dör. Did I mention att FEM änglar slogs mot dem? Min favorit är den näst sista fighten som gick ungefär såhär:

”I took you in but you abandoned me, come join the dark side or something else evil and explanatory” av Aden.

”NEVER, you took me in but I abandoned you because I realized you were evil or something else like that” av Michael

”You are a FOOL, give me the girl!”

”Never, I will fight you, even if you are a coward and you send some of your men to fight. And for some reason I need to say this in all pre-fights we have in case the reader hasn’t got it already” av Michael. ”Now, Aden, surrender or die”

”Have it your way” *poof* Aden försvinner

”Oh how could I let him go???”

Claudias farmor var en central person i boken. I slutet avslöjar hon något så galet stort som man aaaabsoluuuut inte kunde räknat ut själv. Innan det är försent berättar hon att Claudia måste hitta brevet. Hon hittar brevet. Och vad står då i brevet? PRECIS ALLT SOM FARMODERN REDAN BERÄTTAT, are you freakin’ kidding me?!

Och tillslut, Claudias vän Claudia som dör i början. Varför har de samma namn? Vad var poängen med henne? Den enda funktion denna kompis hade var 1) Få bästa vännen att låta som en j*vla douch när hon ringer Claudia för att försäkra sig om att det inte var HON som dött och när det var bekräftat blev så galet lättad. Att Claudia nyss förlorat en av sina andra bästa vänner det skiter vi i. och 2) Ha något som Claudia kan skylla på när hon är bekymrad över demonängeln som vill åt henne och inte kan berätta för folk ”nej alltså jag är bara lite nere över Claudias död” DOUCH.

Okej, nu till boken. Ja, jag störde mig på i princip allt men jag sätter lite skuld på förlaget också. De behöver ju inte trycka en halvfärdig bok! (Enligt deras hemsida ger de bara ut böcker med kvalité. Ja hemsidor ljuger ju inte…) Men hade den gått igenom vidare korrektur (anmäler mig frivilligt) så hade den kunnat bli något. Inget för mig, men för andra. Men den får pluspoäng för att den höll mig så underhållen och alltid hade något att prata om med mina vänner.

Betyg 2/5

Crossroads av Mary Ting | Antal sidor: 309|  Utgivningsår: 2011 | Förlag:  World Castle Publishing| Från: min mamma julen 2012 då jag önskade mig den för att den tydligen skulle påminna om Alice i Underlandet… It did not.

 

 

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

One thought on “What on earth did I ”just” read?

  1. 😂😂😂. Vad kul du skriver. Kram ❤️

Kommentera

