bokhandlarn

Little Bee

Lämna en kommentar

littlebee-201x300Handling (från goodreads): 

WE DON’T WANT TO TELL YOU TOO MUCH ABOUT THIS BOOK. It is a truly special story and we don’t want to spoil it. Nevertheless, you need to know something, so we will just say this: It is extremely funny, but the African beach scene is horrific. The story starts there, but the book doesn’t. And it’s what happens afterward that is most important. Once you have read it, you’ll want to tell everyone about it. When you do, please don’t tell them what happens either. The magic is in how it unfolds.

Kommentar:

Okay, fair enough or something. Låter dock lite som om någon vart lite lat med att skriva en baksidetext… Vi gör en kort sammanfattning. Little Bee från Nigeria. Sarah från England. De möts. Saker händer. Sarah är rätt clueless och tror att allt kan lösas här i världen trots att Little Bee är levande beviset på att nej, saker är inte lätt för alla människor.

Men vad tyckte jag då? När jag läste boken så var jag helt förtrollad av Little Bee som karaktär och hennes historia. I eftertanke blir boken mer och mer naiv om man lägger till Sarahs kapitel. Personer som kommer från en säker vardag utan krig, konflikter och folkmord kommer förmodligen alltid låta naiva. Men det finns olika grader. Man kan tycka att efter vad Sarah sett och hört med egna ögon och öron borde hon förstå hur komplicerat saker och ting är!

Jag gick in i boken utan att veta något, som ni ser så är baksidebeskrivning inget de satsade på direkt. Men okej, vi kör på, tänkte jag.

Boken var spännande, hjärtskärande, sorglig, hoppfull och naiv, med så olika betyg från människor att jag nästan måste ifrågasätta mig själv för att jag gett den ett högt betyg. Men hej, det är ju MIN läsupplevelse jag ska betygsätta, och den var helt klart vad jag förväntat mig, att det skulle vara bra. Och det var den. Jag är bara ganska irriterad på Sarah såhär i efterhand, men sånt behöver inte dra ner betyget.

Det som däremot drar ned betyget är slutet. Jag ska inte berätta vad som hände men det involverar ett open-ended slut där man vet vad som kommer hända tio sekunder efter att sista punkten sattes. Det var lite nytt för mig och jag är inte säker på att jag gillade det. Han har skrivit om glada saker, sorgliga saker, hemska saker, förödande saker, alltigenom boken, varför vågar han inte skriva ett propert slut?

Lite exempel på Sarahs naivitet kommer här men det är spoilers så läs det inte om du planerar att läsa boken

[Att hon tror att det går att skära av sig ett finger för att allt ska bli bra? Det funkar inte så. Jo visst, allt blev bra, eller halvbra. Little Bee fick gå fri från männen men hennes syster inkluderades visst inte i betalningen… Eller att man bara kan ringa migrationsverket och säga ”hallå, kan ni ge uppehållstillstånd åt en flykting som jag gömmer hon mig helt utan papper från ett land som man ENLIGT OSS inte ska ha någon anledning att fly från” eller min favorit, ”Såklart jag kan ta min lilla son till Nigeria där jag själv upplevt rebeller mördat och plöjt och tvingat mig skära av mitt finger. Jag kan till och med hålla honom nära män som bär vapen, vi är ju vita så vi är skonade” ja men tjena… ]

Jag tyckte verkligen om boken men det var då vissa saker. Författaren försökte få in något OCD-moment med pojken Charlie och hans illvilja att ta av sig sin Batman kostym. Bara det att anledningen till varför han inte tar den av sig hände långt EFTER att han konstant började ha den på sig in the first place.

I vilket som, jag rekommenderar boken,  men det finns väldigt grafiska scener som kan göra en illamående så tänk efter lite om du är känsligt. Dessutom är språket skrivet på dialekt så det blir mycket mer afrikansk engelska när Little Bee har sina kapitel eller pratar. Själv älskar jag det, men vissa kanske tycker sånt är jobbigt.

Betyg: 4/5

Little Bee (ev. the other hand) av Chris Cleave | Antal sidor: 270|  Utgivningsår: 2008 | Förlag:  Simon & Schuster| Från: pappa när han vart i London, januari 2013

 

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

