bokhandlarn

The Ice Cream Girls (Solklar femma!)

Lämna en kommentar

hämta (1)Handling (från Goodreads): 

As teenagers Poppy Carlisle and Serena Gorringe were the only witnesses to a tragic event. Amid heated public debate, the two seemingly glamorous teens were dubbed ‘The Ice Cream Girls’ by the press and were dealt with by the courts.

Years later, having led very different lives, Poppy is keen to set the record straight about what really happened, while married mother-of-two Serena wants no one in her present to find out about her past. But some secrets will not stay buried – and if theirs is revealed, everything will become a living hell all over again…
Mina recensioner av: Goodnight, Beautiful | Marshmallows for breakfast | The woman he loved before
Även läst men det var innan Goodreads och bloggen: The cupid effect | My best friend’s girl | The Chocolate run 

Kommentar:

Perfektion! 

Den första boken jag läste av Dorothy Koomson var The Cupid Effect som jag hittade i London av en slump innan mitt liv skulle förändras drastiskt (dramatiska Emilie försöker beskriva första gången hon skulle gå och se musikalen Wicked. En musikal hon älskar och kan alla sånger till). Böckerna av henne jag läst efter den har inte slagit denna boks briljans! Det ändrades dock med ”The woman he loved before” och har nu dubbeländrats med ”The Ice cream girls”. Hon blir ju ta mig tusen bara bättre och bättre!

Från sida ett var jag fast. 

Okej, jag satt ju inte direkt och mös när jag läste boken, tvärtom var jag ständigt frustrerad av karaktärernas val och handlingar (förutom när det gällde domestic violence-delarna, då var jag arg på HONOM, för jag tänker inte döma kvinnor – och män – som faller offer för sådana människor!). Men tänk om alla karaktärer hade gjort precis som jag ville att de skulle göra för deras eget bästa, hur bra hade historien vart då? INGET hade ju hänt liksom! En trevligare historia, men helt händelselös. Plus att den inte skulle få igenom sitt budskap, så by all means, fortsätt agera som ni gjorde. 

Alltså, perfektion! Jag älskade verkligen den här boken! Det var så svårt att lägga den ifrån mig. Men samtidigt var det svårt att läsa den då alla dessa känslor väcktes i mig. Spänning, obehag, sorg, glädje, ilska… 

Det värsta är när man kommer på något och man inte kan prata om det. Det skulle spoil:a allt. Men vi pratar i gåtor då. Det var en mening, en liten liten pyttemening som fick mig att förstå VEM det var som bar ansvaret för allt skit som dessa två flickor råkade ut för. Väldigt diskret, skulle inte förvåna mig om det endast var jag som upptäckte det, för jag tror inte man ska upptäcka den. Jag vill veta om andra också gjort det, men då måste ju folk läsa boken först. Så läs den. 

Innehöll allt som jag kan önska mig i en bok. Men som sagt, Dorothy är ju proffs på att få mig nöjd.

Betyg: 5 av 5!

The Ice Cream Girls av Dorothy Koomson | Antal sidor: 468|  Utgivningsår: 2010 Förlag: Sphere | Från: min pappa, januari 2013

 

 

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

