bokhandlarn

The perks of being a wallflower

Lämna en kommentar

9780613237529_large_the-perks-of-being-a-wallflowerHandling (från Goodreads):

Charlie is a freshman.

And while he’s not the biggest geek in the school, he is by no means popular. Shy, introspective, intelligent beyond his years yet socially awkward, he is a wallflower, caught between trying to live his life and trying to run from it.

Charlie is attempting to navigate his way through uncharted territory: the world of first dates and mix tapes, family dramas and new friends; the world of sex, drugs, and The Rocky Horror Picture Show, when all one requires is that perfect song on that perfect drive to feel infinite. But he can’t stay on the sideline forever. Standing on the fringes of life offers a unique perspective. But there comes a time to see what it looks like from the dance floor.

The Perks of Being a Wallflower is a deeply affecting coming-of-age story that will spirit you back to those wild and poignant roller-coaster days known as growing up.

Kommentar:

Denna bok höll mig sällskap i Tanzania. Mellan allt fältarbete och intervjuer så kände man för att ta det lugnt, sätta sig på gräsmattan och bara läsa lite. Jag valde helt klart rätt bok för det. Nu ser den helt ut som om jag rullat i lera med den, av någon anledning. Tror det är min adapter som skrapade sig mot den, och den röda jorden.

”It’s like he would take a photograph of Sam, and the photograph would be beautiful. And he would think that the reason the photograph was beautiful was because of how he took it. If I took it, I would know that the only reason it’s beautiful is because of Sam” (p. 48)

I början hade jag dock svårt att förstå boken. Charlie verkade inte alls vara en 15-årig kille (snarare tolv…) och det var bara allmänt skumt. Men efter ungefär 60 sidor in blev jag helt förtrollad. Händelser började låta vettiga och jag ville både fortsätta boken och spara den så att jag skulle ha den kvar.

Jag hade ett problem med boken som faktiskt har med formatet att göra och inte alls med själva handlingen. Boken utspelar sig tidigt 90-tal. Hans bästa vän är homosexuell. Så när man i slutet av boken har en PSA om att man  ska testa sig för AIDS så är det kanske inte så konstigt att jag tror att det kommer vara en del av handlingen av boken. Jag väntade mig verkligen att snart sker något supersorgligt som har med AIDS att göra, förmodligen också död. Har hört att folk gråter av denna bok. Men INGET hände! Det gjorde i sig inte historien sämre men jag tyckte att det var false advertisement och väldigt stereotypiskt och rent av trångsynt! Visst det är viktigt att testa sig men var fanns relevansen för detta? Varför inte sätta den i en bok som faktiskt handlar om AIDS? Det störde mig. Lite som att ha en PSA om att testa sig för livmoderhalscancer i en bok där huvudpersonen är kvinna. Har inget med handlingen att göra men hey… why not?

Boken var speciell, på ett bra sätt. Jag har fortfarande svårt för hur Charlie agerade extremt barnsligt för sin ålder, men det löser upp sig mer och mer ju längre man kommer in i historien. Jag kommer förmodligen läsa om den om några år!

Jag rekommenderar den verkligen till dem som inte läst boken än. Men be cautious, boken är superhypad och då finns det såklart risk att den inte lever upp till förväntningarna. Av någon anledning gör hypade böcker något med potentiella läsares hjärnor. 

Betyg 4/5

The Perks of being a Wallflower av Stephen Chbosky | Antal sidor: 213 |  Utgivningsår: 1999 | Förlag:  MTV books | Från: min pappa april 2013

 

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

