bokhandlarn

Jorden runt-läsning: Botswana

Lämna en kommentar

Flaggor_botswana_2 copy

 

Hur härlig är inte den här utmaningen när man befinner sig på samma kontinent som boken man läser? Tanzania är inte Botswana (och det här är inte sista gången jag skriver det) men kulturen och miljön är betydligt mer lik än vad den svenska är.

Handling (från förlaget):

Mma Ramotswe är bekymrad. Hennes detektivbyrå går med förlust och hennes fästman, mr J L B Matekoni, en av landets mest aktade bilmekaniker, är sig inte lik. Han har blivit inåtvänd och sitter mesta hemma och grubblar. Bilverkstaden förfaller och hans lärlingar slarvar. Det blir Mma Ramotswes sak att reda upp saker och ting.

Mma Ramotswe får god hjälp av sin effektiva sekreterare Mma Makutsi, som fått utökade befogenheter. Mma Makutsi får dessutom ett eget fall där hon ska undersöka vilka av fyra kandidater som är mest lämpad att bli Miss Botswana. Tidigare skönhetstävlingar han nämligen slutat i skandal när det uppdagats att segrarinnan varit lösaktig, omoralisk eller på annat sätt olämplig. Mma Makutsi löser inte bara fallet med bravur, hon får även hela Damernas Detektivbyrå på fötter igen.

Tidigare delar i serien: Damernas detektivbyrå | Giraffens tårar

Kommentar:

Jag kände verkligen hur denna bok gav mig mycket mer än de två första böckerna! Kanske för att jag lyssnade på den i Tanzania. När jag läste boken så hängde jag med i dofterna, groparna i marken, maten, värmen, boskapen, ALLT! Så häftig läsupplevelse. Det var min första gång i Afrika, som jag velat åka till hela mitt liv i princip. Ja jag vet att Afrika är en kontinent, men jag har inte förut haft några speciella preferenser på vilket land jag ville till.

Det finns några irritationsmoment när jag läser serien. För det mesta är det allt prat om det ”korrekta och det traditionella” beteendet som vissa (speciellt yngre) tydligen inte besitter. I skrivande stund har jag läst både fyran och femman också så jag är inte hundra på om detta är i tredje boken (men nu får det vara det), men när Mma Ramotswe pratar om detta och sedan tar upp hur äldre traditioner har behandlat kvinnor och hur det nu är moderna tider och så ska vi inte ha det, är inte det lite motsägelsefullt? Saker och ting moderniseras med yngre generationer, varesig man vill eller inte, det gör dem inte till sämre människor… 

Temat för denna bok var skönhet, vilket var rätt intressant, speciellt ur ögonen på Mma Makutsi (sekreteraren). I mitt huvud är hon vacker även om hon tydligen inte ska vara det. Så galet mycket prat om hur otroligt ovacker hon är… Jag står fast vid att hon är vacker i mitt huvud. Jag kan hur som helst förstå frustrationen av att vara boksmart och samtidigt se de vackra (och i detta fall korkade) flickorna få alla toppjobb och alla toppmän medan hon själv kämpar sig fram. Så måste hon dessutom ta på sig ett uppdrag som har med skönhetsdrottningar att göra för att toppa allt. 

Jag gillade verkligen boken, även om själva detektivarbetet inte är så mycket att hänga i granen, allt liksom bara löser sig för våra huvudpersoner, men det finns en viss charm i det också. Jag läser ju inte boken för mysterierna… 

jordenrunt

bwa

 Botswana

Huvudstad: Gaborone
Officiellt språk: Engelska och Setswana 
Total population: 2,004,000
Life exextancy at birth m/f (years) 61/63
Probability of dying under five (per 1000 live births): 53

Statistik och karta taget från WHO’s hemsida.

 

Betyg: 4 av 5!

 

Vackra flickors lott (Damernas detektivbyrå #3) av Alexander McCall Smith | Origional title: Morality for beautiful girls| Antal sidor: 222|  Utgivningsår: 2001 (min utgåva 2007) | Förlag: Månpocket | Från: Mamma rensade sin bokhylla typ 2012

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

