bokhandlarn

Nu tar vi och läser denna lilla bok, shall we?

Lämna en kommentar

9789185849826_200Handling (från förlaget):

Denis Mukwege är läkaren som nått världsberömmelse för sitt arbete med de kvinnor som utsatts för grovt sexuellt våld under det utdragna krig som i decennier plågat befolkningen i östra Kongo. Han har framträtt inför FN:s generalförsamling, tagit emot det förnämliga Palmepriset i Sverige och fått en vapendragare i den amerikanske stjärnskådespelare Ben Affleck. Men också utsatts för ett flertal mordförsök, det senaste i fjol. Han har berömda vänner och mindre berömda, men desto farligare, fiender. Denis Mukweges liv har aldrig saknat dramatik.

Berthil Åkerlund är journalist med Afrika som specialitet. Han har följt och fört samtal med Mukwege under en av de mest dramatiska perioderna i doktorns liv, i Bukavu, Bryssel och på den svenska västkusten.

Kommentar:

”Att lämna för gott var inget alternativ – det var här mitt arbete och mina visioner fanns, jag kände behoven och att leva som åskådare i väst skulle vara outhärdligt. Jag brukar säga att det enda som kan betvinga våldet är kärlek – och ännu mer kärlek” sid. 25

Jag fick den här boken av pappa i julklapp då han tänkte att den skulle passa mig som ”pluggar något liknande på universitet” (when will you learn, jag tog nyss examen… Utveckling och Internationellt samarbete med inriktning Internationell Hälsa. There. ). När jag ändå befann mig i Afrika (igen, jag vet att Tanzania inte är Kongo) och skulle skriva en bokrecension till Utrikespolitiska föreningens tidning Söderut så tänkte jag att denna kunde passa.

”Jag hade upptäckt något som fick mig att dra efter andan. Ambassadörer från alla länder var på plats men en stol stod tom. Den från DR Kongo. Mitt eget land. Budskapet kunde inte vara tydligare. Jag var bojkottad” sid. 28

Denis Mukwege, en av mina hjältar. Det kräver mycket mod att tänka utifrån vad ens folk behöver istället för vad man själv behöver, och vad han behöver är att fly landet illa kvickt innan han utsätts för mordförsök ännu en gång. Men nej, de våldtagna kvinnorna och deras vård i hans samhälle är fortfarande prio ett. Jag är glad när han skrev att han i alla fall försöker få sina barn att studera och bygga liv på andra ställen dock, för jag tänkte under hela boken att snart ryker de, snart blir de mördade.

Att man kan vara så hotat som ledare av att EN person jobbar hårt med att världen ska få upp ögonen för de brutala våldtäkterna som sker i Kongo. Gör något åt det istället för att göra något åt Mukwege. Men nej, våldtäkter är ju lika med makt så varför sluta… Usch blir så provocerad av onda människor. Men samtidigt inspirerad av goda människor.

”Det kan verka paradoxalt att miliserna inriktar sig på kvinnorna för att hålla byar och samhällen nere. Kvinnans ställning är svag, det har jag redan konstaterat, hon får sällan sista ordet. Ändå är det kvinnan som blir måltavla när byar och regioner ska förtryckas, vilket säger att hon egentligen, i en annan mening, har en stark ställning. Hon är den som utför det mesta av arbetet i familjen och den som slår mot henne slår också mot hennes närmaste. Strävsam och ansvarstagande ser hon till att livet i familjen fungerar dag efter dag. Att förgripa sig på henne är att attackera familjen och underminera dess trygghet. Men det är också en metod att förgöra maken, många män kan inte tänka en större skam än att ha en hustru som blivit våldtagen” sid. 151

Det som störde min läsning något var hur texten var upplagd. Den var inte alls kronologisk, och jag säger inte att den perfekta boken behöver vara det, men någon form av struktur behövs. Det hoppades fram och tillbaka så mycket att det var svårt att hålla koll. Hade han utförts att ETT mordförsök, ETT tal i FN, EN livshotande operation på en kvinna, EN utbildning och EN flykt, Ja då kanske det hade gått att hoppa i tiden, men som det är nu har han vart med som så mycket av allt att det var svårt att hålla reda på det. Detta räddas dock upp med att texten är otroligt stark och att det finns en liten Kronologi i slutet. Eftersom detta inte riktigt är en ”spoiler” bok (han tar upp saker som han kommer skriva mer om senare i början av boken, plus att det är en biografi) så skulle jag nästan rekommendera att läsa kronologin först om det blir lite för krångligt med alla hopp.

För boken bör läsas. Jag rekommenderar den verkligen men var beredd, den är inte lättsam.

Betyg: 4 av 5!

Denis Mukwege – en levnadsberättelse av Denis Mukwege och Bertil Åkerlund| Antal sidor: 279|  Utgivningsår: 2013 Förlag: Weyler | Från: pappa, julklapp 2013

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

