bokhandlarn

Weird things customers say in bookshops

2 kommentarer

12640991Handling (från Goodreads):

This Sunday Times Bestseller is a miscellany of hilarious and peculiar bookshop moments:
‘Can books conduct electricity?’
‘My children are just climbing your bookshelves: that’s ok… isn’t it?’

A John Cleese Twitter question [‘What is your pet peeve?’], first sparked the ‘Weird Things Customers Say in Bookshops’ blog, which grew over three years into one bookseller’s collection of ridiculous conversations on the shop floor. 

From ‘Did Beatrix Potter ever write a book about dinosaurs?’ to the hunt for a paperback which could forecast the next year’s weather; and from ‘I’ve forgotten my glasses, please read me the first chapter’ to’Excuse me… is this book edible?’

This full-length collection illustrated by the Brothers McLeod also includes top ‘Weird Things’ from bookshops around the world.

Kommentar:

En anledning till att jag ville läsa den här boken är för att jag jobbar i en bokhandel och var nyfiken på om jag kunde känna igen mig i alla dessa quotes. Det kunde jag… på första sidan:

”I read a book in the sixties. I don’t remember the author, or the title. But it was green, and it made me laugh. Do you know which on I mean?”

Den var ganska så dead on. Men tro’t eller ej, ibland hittar jag faktiskt böckerna som kunderna är ute efter trots vagaste beskrivning i världshistorien. Känner mig lite som Sherlock Holmes då. Eller Kalle Ankas tursamme kusin.

Men efter denna lände jag att det var lite mer stand-up comedy istället för verkliga historier. Det är säkert sant att kunder kan säga sådana saker som de gör i boken, men jag tvivlar starkt på att det är en majoritet. Självklart tror jag inte boken ljuger.  Kan ju vara kulturellt också, jag är inte brittisk. Om en kund i ”min” bokhandel kommer in för att titta på en viss bok för att sedan köpa den online är det knappast något kunden säger mig rakt upp i ansikten. Jag överhör ibland kunder säga det till varandra, men inte till mig.

Boken var rolig i början, men jag vet inte hur många gånger jag slagit handflatan mot huvudet åt hur ignoranta många människor är. Nyligen hade jag faktiskt en liknande situation med en turist som ville ha böcker för 900 kronor… utan pinkod eller någon form av legitimation på sig. Vi kunde ju inte acceptera det för kortet kunde vara stulet! Fick världens längsta utskällning om hur VI är det ENDA stället i Stockholm som inte kan godkänna dessa och på detta stället kan du göra så och på det andra stället så och OH HELVETES J***** VARFÖR HAR DU EN FÖRELÄSNING FÖR MIG OM MIN EGNA STAD????!!!! Vill ni veta hur det slutade så hittade han 900 kronor kontant i sin ficka, så ja, vi fick ju pengarna. Han slösade massor. Han var arg, men seriöst, om han tidigare köpt saker utan kod och legitimation måste det vart under 100 kronor. Över det går det ju inte att acceptera. Vad är annars poängen med koder och legitimation?

Annars var boken lite smårolig, men ingen igenkänningsfaktor här inte. Dessutom tycker jag det kan vara trevligt att uppmärksamma alla underbara kunder man har också. Låter ju som att KUNDEN är en konstig varelse som borde spärras in ibland. 

Betyg: 3/5

Weird things customers say in bookshops av Jen Campbell| Antal sidor: 119|  Utgivningsår: 2012 Förlag: Constable and Robinson | Från: Bokpotaten, mars 2013, Tack :)

 

Annonser

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “Weird things customers say in bookshops

  1. Jag tyckte boken var helt underbar men som du säger vissa delar känns lite överdrivna. Dock har jag haft kunder som sagt att de hellre beställer via nätet. En vanlig konversation kan vara: ”ja, den har vi. Den kostar 85 kr i pocket.” ”VAA!! Så mycket?! Nej då beställer jag den på nätet i stället!” *kund valsar raskt ut ur butiken*

    Kanske bara är folket i den stad jag jobbar i som är för snåla och för arroganta, vem vet ^^ som du säger, kunder kan vara helt underbara ibland men ibland helt jädra dumma i huvudet ^^

    • AAAH, det scenariot glömde jag helt bort! Jag har också haft kunder som sagt att en vara är för dyr och att de beställer online istället. Däremot säger de det inte elakt utan lite mer som ”min ekonomi tillåter inte och jag hade faktiskt tänkt köpa den här från början”. Det jag kände med boken var att de liksom gick in i bokaffären för att känna och kolla och smygläsa en bok för att sedan gå hem och köpa online utan att ha haft en tanke att köpa den i bokaffären, och det har jag aldrig råkat ut för att någon skulle erkänna i min närvaro :)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s